Staten vil bygge dige bag om Dragør

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Staten vil bygge dige bag om Dragør
Det bliver ikke her på nord, at staten poster penge i et nyt dige. Det skal nemlig gå bag om Dragør. Arkivfoto: Thomas Mose.

Når statens storstilede planer om en kystsikring af hele det storkøbenhavnske område skal føres ud i livet, bliver Dragørs kystlinje ikke direkte en del af projektet. Men staten og Dragør Kommune skal fortsat være i dialog om, hvordan det lokale digeprojekt og det noget større statslige projekt kan gennemføres i et samspil.

Det fremgår af et notat fra Dragør Kommunes forvaltning, der er udarbejdet, efter at Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup, i september sammen med borgmestre fra Tårnby Kommune, Københavns Kommune og Hvidovre Kommune deltog i et møde med transportminister Thomas Danielsen og miljøminister Magnus Heunicke om den fælles kystsikring, der formelt har det statslige selskab Sund & Bælt som projektansvarlig.

Definitiv beslutning

Selvom der mangler en endelig politisk beslutning – for eksempel i form af en anlægslov – blev der på mødet »tydeliggjort, at de løsninger, som staten ved Sund & Bælt undersøger, ikke direkte omfatter løsninger, hvor Dragør indgår,« hedder det i notatet, der fortsætter:

»Transportministeriet meddelte dog Dragør, at de ønsker et samarbejde, og at det skal afklares i bilaterale drøftelser, hvordan Dragørs rolle kan se ud i det samlede arbejde med stormflodsbeskyttelse af Hovedstadsområdet, herunder hvordan løsninger for Dragør kan indgå i en eventuel anlægslov, omfattes af finansieringsløsninger med videre.«

Sund & Bælt satte først på året gang i en forundersøgelse af et landdige langs lufthavnen. I et svar til Dragørs kommunalbestyrelse skrev transportministeren dengang, at der ikke var taget endelig stilling til linjeføringen, men den seneste udmelding om, at Dragør ikke direkte er omfattet af løsningerne, er noget mere definitiv.

Skal stadig koordinere

Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup, er ikke specielt overrasket over udmeldingen om Dragørs kystsikring på mødet, som han kalder »konstruktivt« og med »to ministre, der var lydhøre«.

»Når staten laver en miljøundersøgelse bag om Dragør, så er det nok, fordi den ønsker at gå den vej,« siger han.

»Men jeg ser ikke en risiko for, at Dragør bliver hægtet helt af. Vi skal holde møder med ministeriet, og jeg forventer, at vi skal koordinere vore projekter med staten og kan trække på ekspertisen fra blandt andet Sund & Bælt, som også er en god kandidat til at stå for den praktiske udførelse af digerne langs Dragørs kystlinje.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER