Statsminister på vandretur på Kalvebod Fælled

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Statsminister på vandretur på Kalvebod Fælled
»I dag er det mit job at lytte,« proklamerede Mette Frederiksen. Foto: Freja Bundvad

Torsdag den 21. august besøgte statsminister Mette Frederiksen Kalvebod Fælled på Vestamager som en del af initiativet »Vandrehistorier med Mette«, hvor hun over fem dage gennemførte 17 vandreture rundt i landet.

På få dage havde statsministeren gået sig gennem både Fyn, Jylland og Nordsjælland, og netop denne torsdag havde hun tidligere været forbi Vejle, Thy, Aalborg og Furesø – inden hun ankom til Amager i den lave aftensol.

Omkring 250 personer var mødt op ved porten for enden af Frieslandsvej, hvor ruten begyndte. Herfra gik turen gennem Pinseskoven, forbi den gamle pumpestation og videre ud på Kalveboddiget.

Vandrehistorier

Frivillige unge fra Dansk Ornitologisk Forening (DOF UNG) guidede deltagerne og fortalte undervejs om områdets naturkvaliteter – fra trækfugle og birkeskov til Kalvebod Fælleds udvikling fra tidligere havbund til naturbeskyttet område.

»Jeg har glædet mig helt vildt til den her tur. Det her sted er helt særligt, fordi det er et kæmpe naturområde, men lufthavn, bebyggelse og erhverv er alt sammen lige i nærheden,« sagde Mette Frederiksen inden afgang.

Hun benyttede også lejligheden til at fremhæve Grøn Trepart-aftalen, som i foråret 2025 førte til, at Kalvebod Fælled blev udpeget som bynær naturnationalpark.

»Jeg er fantastisk stolt af den grønne trepart. Naturen skal vokse for at få rod. Det her er Danmark, når vi er bedst,« lød det fra statsministeren.

Det store fremmøde betød, at tempoet under turen var lavt. Men samtalerne flød til gengæld livligt – både i og uden for statsministerens rækkevidde.

Mette Frederiksen talte med borgere fra både Dragør, Tårnby og det øvrige hovedstadsområde. Flere deltagere havde taget deres hunde med, og der var mange yngre blandt de fremmødte, herunder elever fra Tårnby Gymnasium, medlemmer af DSU Amager og fællesskabet Girls Walk Copenhagen, der arrangerer gåture for kvinder.

Undervejs blev statsministeren spurgt til blandt andet kystsikring i Dragør, statens rolle i klimaindsatsen, ensomhed, trivsel og uddannelse. Mange samtaler foregik i roligt tempo på stierne gennem naturparken; til stor gene for enkelte motionscyklister, der ellers havde håbet på at kunne ræse uforstyrret rundt i området.

Socialdemokratisk opbakning

Gåturen havde samtidig karakter af et socialdemokratisk tilløbsstykke. Justitsminister Peter Hummelgaard deltog sammen med Tårnbys borgmester Allan S. Andersen, folketingsmedlemmerne Ida Auken og Mette Reissmann, tidligere minister Pernille Rosenkrantz-Theil og tidligere overborgmester i København Frank Jensen.

Efter en lille time vendte den store gruppe tilbage til udgangspunktet, og Mette Frederiksen takkede for opbakningen.

»Det er en utrolig flot naturoplevelse på en smuk sensommeraften. Men det, der gjorde mest indtryk, var at møde så mange forskellige mennesker. Det bliver ved med at gøre stort indtryk på mig,« sagde hun.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER