I forlængelse af den nationale aftale om den grønne trepart mellem SVM-regeringen, Kommunernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Landbrug & Fødevare med flere blev der nedsat 23 lokale grønne treparter med deltagelse af kommunerne, landbruget og Danmarks Naturfredningsforening.
Dragør Kommune er med i to, henholdsvis Øresund og Køge Bugt.
Arbejdet foregår i flere tempi. I første omgang handler det om at forsøge at udtage så meget landbrugsjord som muligt og omlægge det til skov, vådområder og natur. Målet er derudover blandt andet, at 20 procent af Danmarks areal skal være beskyttet natur i 2030. Indsatsen skal også bidrage til at indfri Danmarks 2030-klimamål, styrke biodiversiteten samt sikre væsentligt bedre vilkår for natur, vand og drikkevand.
Aftalen om udtagning af landbrugsjord bygger på frivillighed hos den enkelte lodsejer. I Dragør har der været afholdt stormøder for lodsejerne med information om mulighederne i den lokale grønne trepart.
De lokale treparter skal udarbejde omlægningsplaner, der viser vejen til at nå målene.
Kommunalbestyrelserne skal senest i december 2025 have godkendt omlægningsplanerne.
Det fremtidige arbejde
Når omlægningsplanerne er godkendt af alle kommuner i landet, begynder det store arbejde for alvor med at realisere indholdet i planerne.
Det er et stort og vigtigt arbejde, som vi har været med til at lægge grundstenene for. Det handler både om fremtidens Dragør og Danmark og om at tage ansvar for de fremtidige generationer.
På trods af partiskel er vi begge optaget af den grønne omstilling, og vi er derfor begge to glade for at repræsentere Dragør i denne sammenhæng.