
Marianne Jørgensen fra Sundbys bedste koncertminde fra 1980’erne er en tidlig koncert med Depeche Mode – fra før de blev superstjerner engang i årtiets begyndelse.
Dengang havde hun næppe campingstol med, men den var kommet med i år.
»Det lærte vi sidste år,« konstaterer hun.
»Vi« dækker over Marianne og en flok veninder, der for andet år i træk er taget til fortet. Udstyret er i orden, og ud over stolen er der matchende pink hjertesolbriller og nethandsker i samme farve; ganske passende til 80’er-programmet.
Musikken er naturligvis også en del af det, der trækker.
»Men jeg har glædet mig til det hele. Simpelthen. Både musikken og stedet og det, at det ikke er en kæmpestor festival,« siger den glade koncertgæst.

Veninderne Jane Østergaard Jørgensen og Pia Starberg havde deres debut som gæster på Dragør Fort lørdag.
»Vi er her, fordi andre har været her og anbefalet det til os,« siger Jane Østergaard Jørgensen, der sammen med veninden er taget til det yderste Amager fra nordsjællandske Allerød.
»Det er også rart, at der ikke er så mange unge.«
Jane Østergaard Jørgensen glædede sig mest til at høre Phil Collins Experience, men veninderne så også frem til Madonna-kopisterne.
»Vi hørte Madonna live i Horsens, og det var så dårligt, at det kun kan blive bedre i dag,« siger Pia Starberg.
»Han har tvunget mig ind,« lyder svaret fra Lone Hansen med henvisning til manden, der står ved siden af hende, da parret bliver spurgt om, hvorfor de er på fortet lørdag. Hendes latter afslører dog, at det nok er en skarpvinklet sandhed.
»Vi har været her hvert år,« siger Jim Jakobsen.
»Man skal støtte op om det lokale, og jeg synes, at det er et godt arrangement.«
Arrangementet og rammen trækker mere end den musikalske oplevelse.
»Jeg synes ikke, at programmet er det vigtigste,« siger Lone Hansen, der bliver på Amager, når hun skal finde sit bedste musikminde fra 80’erne.
»For mig står Tøsedrengene på 5-øren som noget af det mest 80’er-agtige for mig.«