»Vi har haft en rolig uge.«
Sådan har det flere gange lydt fra Peter Ørnbo, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab og områdeleder for stationerne i Dragør og Store Magleby, når Dragør Nyt har kontaktet ham hen over sommeren for at høre om ugens brandudrykninger.
Sommeren har nemlig været usædvanligt rolig, når det handler om udrykninger fra Dragør Kommunes to brandstationer i Dragør og Store Magleby
»Vi har ikke registreret nogen ture i Dragør siden 15. juli,« siger Peter Ørnbo.
»Det er usædvanligt, men generelt er somrene mere fredelige. Mange bygninger med automatiske brandanlæg er ferieramte, og folk er i sommerhus eller på ferie andre steder, så det er et generelt billede,« uddyber han.
Travlt første halvår
Det betyder ikke, at Dragørs deltidsbrandfolk har ligget på den lade side i år. Faktisk har første halvår været usædvanligt travlt, fortæller Peter Ørnbo.
Frem til 9. juli har der været 62 udrykninger – til alt fra trafikuheld og fejlmeldinger og til egentlige brande – fra de to stationer i Dragør. 26 af turene har været ud af kommunen for at assistere ved indsatser andre steder i Hovedstadens Beredskabs dækningsområde.
Det vil sige, at der har været 36 udrykninger til hændelser i Dragør. Ifølge Hovedstadens Beredskabs egen statistik var der i hele 2024 43 udrykninger til hændelser inden for kommunegrænsen. Året inden var der 46 udrykninger.