Støtte frem for hjælp

H
Af Henrik Askø Stark
| | 0 min læsetid
Støtte frem for hjælp
Centerchef Bibi Asklund gav en grundig og engageret indføring i såvel praktik som intentioner i den nye ældrelov. Foto: Henrik Askø Stark.

På selve dagen – tirsdag den 1. juli – hvor den nye ældrelov trådte i kraft, afholdt Dragør Kommune på Wiedergården et borgermøde om implementeringen af den nye lov i Dragør. 

Godt 40 borgere havde trodset det varme sommervejr, og disse kunne alle indledningsvis høre borgmester Kenneth Gøtterup tale varmt om de gode intentioner og muligheder i den nye lov. Han lagde imidlertid også vægt på, at man ganske sikkert vil møde udfordringer i den implementering, der med loven er sat to år af til i landets kommuner.

Som Martin Nordentoft Rasmussen, der er Dragør Kommunes nye direktør for Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering, efterfølgende konstaterede, så skulle man i kommunen være klar til lovens indførsel tirsdag den 1. juli – men man skal ikke være færdige. Og han lagde som borgmesteren op til, at de kommende to år skal bruges konstruktivt til at udmønte loven på bedst mulig vis i Dragør.

Ingen spareøvelse

Som kort introduktion til den nye lov fremhævede han de tre bærende værdier i den nye lov: Selvbestemmelse for borgerne, tillid til medarbejderne og deres faglighed samt samspillet med det omgivende samfund. Han forklarede også kort, hvad der ligger i betegnelsen helhedspleje, der populært sagt er det nye navn for det, der hidtil har været samlet under begrebet hjemmepleje.

Direktøren lagde også vægt på, at den nye lov hverken skal ses som en spareøvelse eller det modsatte. Med ældreloven bliver der hverken sat flere eller færre penge af til sektoren. 

Denne pointe gik også igen hos Bibi Asklund, centerchef for Sundhed, Pleje og Rehabilitering, der i de efterfølgende små tre kvarter gik grundigt i dybden med betydningen af den nye lov i den praktiske hverdag i Dragør.

Hun lagde ikke skjul på, at hun så dagen som en glædens dag – og den nye lov som en god måde at løse de udfordringer, som en fremtid med flere ældre og færre hænder i ældreplejene kan give.

Undgå minuttyranni

Blandt de mange pointer, Bibi Asklund fremhævede, fremstod helt centralt det at bruge begrebet støtte frem for hjælp. I bestræbelserne på at give borgerne større medbestemmelse over egen situation og hverdag skal man fokusere på den enkeltes behov og evner. 

Et mål med den nye lov er at undgå det såkaldte minuttyranni og give medarbejderne plads til at kunne tilrettelægge den daglige støtte, så den målrettes borgernes ønsker og behov, hvor man både tager hensyn til deres evner og praktiske hverdag – og tilrettelægger arbejdet fleksibelt.

Det skal også styrke det fokus på forebyggelse og rehabilitering, der ligger i loven. Ved at yde hjælpen på en måde, der bedst muligt aktiverer og støtter borgeren i dagligdagen, skal det frigive tid hos medarbejderne, som gør, at borgerne vil komme til at opleve, at man med de samme midler som i dag reelt set får løst flere af de opgaver, som borgerne reelt efterspørger.

Dragør Kommune står et godt sted

Overordnet set er det Bibi Asklunds indtryk, at Dragør Kommune har et rigtig godt udgangspunkt omkring implementeringen af den nye ældrelov. 

I kraft af at være en lille kommune er man allerede i dag tæt på borgerne helt fra ledelse og til de enkelte medarbejdere, ligesom der allerede er basis for et tæt samarbejde mellem de enheder, der skal fungere sammen i helhedsplejen. I dag har man nemlig allerede en virkelighed i Drag-ør, hvor hjælpere, assistenter, sygeplejere og assistenter er ansat under samme ledelse.

På samme vis er Dragør også godt rustet til at leve op til den nye lovs krav om faste teams, der skal styrke trygheden hos de ældre, der modtager støtte. 

Bibi Asklund kom ind på måden, visitation til helhedspleje fremover vil fungere, nemlig i form af de nye borgerforløb (læs mere om borgerforløb i Drag-ør Nyt nr. 22, side 12) – og hun forklarede om, hvordan man fremover skal praktisere borgernær visitation for at komme tæt på borgernes behov.

Bibi Asklund fortalte også om den kompetenceudvikling, der skal sætte medarbejderne i stand til at løfte de nye opgaver og muligheder. Det får man hjælp til fra Kommunernes Landsforening, og fra fjerde kvartal og ni måneder frem vil alle medarbejdere komme igennem et kompetenceudviklingsforløb.

Udfordringer for private leverandører

Et bærende element i den nye ældrelov er idéen om helhedspleje – at den samme aktør skal kunne levere alle de ydelser, som den enkelte borger må have brug for. 

Det er lovens intention, at helhedsplejetanken skal styrke det frie valg, således at man i fremtiden i alle landets kommuner vil have et valg mellem offentlige og private leverandører. Det er i dag tilfældet i cirka tre fjerdedele af landets kommuner, heriblandt Drag-ør. De skærpede krav til, hvilke opgaver en leverandør skal kunne løfte, kan dog give udfordringer i fremtiden, hvor små virksomheder kan få ganske svært ved at leve op til disse krav.

Det er en udfordring, man fra Dragør Kommunes side er bevidst om, og direktør Martin Nordentoft Rasmussen fortalte til Dragør Nyt, at det er noget, man vil være opmærksom på i de kommende års implementering af loven.

Dragør Kommune afholder endnu et borgermøde om den nye ældrelov mandag den 25. august kl. 17–18.

1928-Ældrelov-publikum.jpg Ældrelov. Borgermøde. Wiedergården. Tirsdag den 1. juli 2025.
De godt 40 fremmødte lyttede opmærksomt til præsentationen af den nye ældrelov. Foto: Henrik Askø Stark.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER