Stor interesse for at dele ideer om værftet

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Stor interesse for at dele ideer om værftet

Nogle steder er bedre besøgt end andre, når der er kulturnat.

Blandt de absolut mest velbesøgte var den gamle værftsbygning på havnen. Her havde alle mulighed for at komme med deres bud på, hvad der skal ske med det gamle bådeværft, der de senere år med ujævne mellemrum er blevet brugt til forskellige kulturelle arrangementer.

Den mulighed benyttede mange sig af – midt på kulturnatten var der fyldt med kulørte post-it-sedler med forslag i forskellige kategorier og med tegninger, der gav nogle af de yngres bud på, hvad der skal ske med den gamle bygning.

Åbent Vært-arrangementet var ikke særskilt for kulturnatten, men fortsatte hele weekenden. Målet var – og er – at afklare, hvad der skal ske med bygningen, der ligger på en forurenet grund og hvis overlevelse ikke er sikret. Bag arrangementet står Værftsgruppen, en gruppe af frivillige, der forsøger at få afklaret, hvad der kan ske med bygningen – eller med grunden, hvis bygningen dømmes til nedrivning.

En af de frivillige er Jens Christian Petersen. Han var stærkt begejstret over de mange fremmødte og over de mange holdninger, der blev givet til kende.

»Folk savner generelt et sted, der minder om et forsamlingshus. Den slags er man ikke forvænt med i Dragør, selv om der er nogle steder, der minder lidt om det,« lød det fra ham.

Når Åbent-værft-weekenden er overstået, vil arbejdsgruppen arbejde videre med de forslag, der er kommet.

Kulturnat 2025 værftet Tim Panduro.jpg
Mange valgte at give deres bud på værftets fremtid. Foto: Tim Panduro
Kulturnat 2025 værftet Tim Panduro (4).NEF
Nogle skrev post-it-sedler… Foto: Tim Panduro

Kulturnat 2025 Tim Panduro (1).NEF
…mens andre gav deres bud gennem en tegning. Foto: Tim Panduro
Kulturnat 2025 værftet Tim Panduro (3).NEF
Værftet var pænt besøgt hele eftermiddagen og aftenen – men en regnbyge gav en ekstra tilstrømning. Foto: Tim Panduro

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER