Storalarm efter melding om sort røg fra lejlighed

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Storalarm efter melding om sort røg fra lejlighed
Arkivfoto: Tim Panduro.

Der blev ikke taget chancer, da der søndag klokken 13.25 blev slået alarm fra en forbipasserende ved rækkehusbebyggelsen Nordstrandparken i Store Magleby.

Det oplyser Peter Ørnbo, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab og områdeleder for stationerne i Dragør og Store Magleby.

»Vi fik en melding om, at der var set sort røg fra en bolig, og samtidig fik vi at vide, at der kunne være en kørestolsbruger i lejligheden. Folkene fra brandstationen i Dragør var på øvelse, men vi sendte Store Magleby og fik også Vesterbro og Tårnby sendt afsted, så i alt var vi på vej med omkring 30 mand,« siger operationschefen.

Da den lokale indsatsleder nåede frem, kunne han konstatere, at der var tale om damp fra en vaskemaskine – og det betød, at vognene fra Tårnby og Vesterbro kunne afblæses, inden de nåede frem.

»Det var kun Store Magleby, der nåede frem, inden vi kunne konstatere, at der var tale om damp. Men at vi sendte så mange, skyldes dels, at der var melding om røg fra en bolig, og dels meldingen om, at der kunne være en kørestolsbruger derinde. Det kræver manpower, både til at slukke og til hurtigt at kunne redde vedkommende ud,« siger Peter Ørnbo.

De lokale brandfolk havde desuden endnu en udrykning.

Fredag klokken 10.27 blev de tilkaldt til en såkaldt first responder-opgave. Det drejer sig almindeligvis om akut opstået sygdom – hovedsageligt hjertestop eller mistanke om hjerteanfald – og det lokale brandvæsen bliver brugt, fordi de normalt kan nå hurtigere frem med livreddende førstehjælp end akutbil eller ambulance.






Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER