To søndage i mandags. Endnu to i tirsdags. Og så en enkelt, da det vitterligt var søndag.
Nogenlunde sådan så kalenderen ud i Store Magleby Kirke, hvor der har været godt gang i højmesserne i løbet af sidste uge. Mandag og tirsdag lagde DR vejen forbi for at optage fire højmesser – altså søndagsgudstjenester – til sendefladen, der hver uge byder på en højmesse til de, der ikke kan opsøge kirkerne selv.
Alt bliver præsenteret som om det er en søndagsgudstjeneste – selv om de altså ikke er optaget på helligdagene. Men det er nødvendigt, når prædikerne skal passe til kirkeåret, der følger en slavisk kalender, og når man ikke blot kan transmittere højmesserne direkte fra landets kirker.
En lille hvid løgn, med andre ord, men af den type, der vil kræve utrolig tværhed i det højeste for ikke at opnå tilgivelse.
Det krævede ikke desto mindre lidt fiksfakserier. Kirkeklokkerne blev sat i stå, »så klokken ikke slår to under en søndagsgudstjeneste, der skulle finde sted klokken ti«, som sognepræst Andreas Wille formulerede det, inden han tirsdag hastede videre til den fjerde og sidste gudstjeneste.
Menigheden var inviteret til at møde uden for almindelig kirketid, så der kunne være fyldt på bænkerækkerne. Det var der nu knap, men flokken blev drevet sammen i kirkens forende, så rummet tog sig lidt mere fyldt ud. Men Andreas Willes fire prædikener fulgte kirkens kalender for den slags, og både menighed, velsignelser og salmesang var også ægte nok.
Det kræver et stort setup at filme gudstjenesterne. Salmebøgerne blev suppleret med tre kameraer, der dækkede kirkens indre fra alle vinkler, mens skarpe lamper sørgede for lys nok til at herlighederne kunne foreviges.
Det første resultat af bestræbelserne blev allerede vist på DR i søndags og kan streames på DR’s hjemmeside.
De øvrige følger hen over de næste søndage. Foruden selve højmessen byder hvert indslag også på en snak om tro med en kendt dansker.








