Når borgere i Dragør skal klage over sagsbehandling og læse afgørelser, så kan de i fremtiden få hjælp af to borgerrådgivere. Fra den 1. november får de nemlig – sammen med borgerne i Hvidovre og Vallensbæk – glæde af to nyansatte borgerrådgivere: Joakim Kronborg og Meta Fuglsang.
Borgerrådgiverne vil være fysisk til stede i alle tre kommuner og desuden være tilgængelige på telefon alle ugens dage. De kan rådgive borgene, når det er svært at have dialog med kommunen, og så skal de bidrage til at fremme en kultur i forvaltningerne, hvor man tager ved lære af sine fejl og bruger erfaringerne til at forbedre praksis.
»Jeg er glad for, at vi nu har sat navne på de to nye borgerrådgivere. Den fælles borgerrådgiverordning giver tryg hjælp til borgerne og værdifulde indsigter, så vi som kommune kan lytte, lære og blive bedre,« lyder der fra Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup, i en pressemeddelelse.
Rådgiverne ser frem til opgaven
De to nye rådgivere ser frem til arbejdet i Dragør, Hvidovre og Vallensbæk.
Artiklen fortsætter efter billedet.
»Som borgerrådgivere skal vi sikre, at den enkelte borgers retssikkerhed bliver overholdt. Samtidig giver rollen os en værdifuld mulighed for at få øje på mønstre i forvaltningen, som kan styrke kvaliteten af sagsbehandlingen generelt. Det er vigtigt, for når jeg hjælper en borger, hjælper jeg ét menneske – men når jeg kan bidrage til, at forvaltningen udvikler sig, så hjælper jeg rigtig mange,« fortæller Meta Fuglsang.
Hun er er uddannet jurist og har arbejdet som advokatfuldmægtig og advokat. Hun har også stor erfaring fra flere kommuner, hvor hun har arbejde med blandt andet social-, ældre- og familieområdet, og så har hun tidligere været borgerrådgiver i både Glostrup og Slagelse Kommune.
Desuden kender flere måske navnet fra dansk politik, hvor hun har været næstformand i SF og i Folketinget som vikar af tre omgange.
Artiklen fortsætter efter billedet.

Joakim Kronborg har en baggrund som socialrådgiver i Holbæk Kommune og har siden 2024 arbejdet som professionsjurist i Holbæk Kommune på børne-, unge- og familieområdet. Han ser også frem til opgaven med at styrke dialogen mellem borgere og forvaltninger:
»Som borgerrådgiver bliver min vigtigste opgave at sikre borgernes retssikkerhed. Det kræver et todelt fokus: at være en støtte for den enkelte borger og samtidig hjælpe kommunerne med at udvikle deres praksis. Derfor glæder jeg mig også til at arbejde på tværs af tre kommuner, så vi kan dele de gode erfaringer og lære af hinanden,« lyder det fra den anden af Dragørs nye borgerrådgivere.