Tre Dragør-borgmestre og et KB-medlem stiller op til ny region

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Tre Dragør-borgmestre og et KB-medlem stiller op til ny region
Borgmester Eik Dahl Bidstrup havde æren af at indvie Drag­ør Museum efter renoveringen. Foto: Thomas Mose.

Der er ikke kun kommunalvalg tirsdag den 18. november. Samme dag skal der findes medlemmer til den nye region Østdanmark, som er opstået, efter at Region Hovedstaden og Region Sjælland er blevet lagt sammen.

Ikke mindre end 420 kandidater stiller op til det ny regionsråd, der blandt andet bliver ansvarlig for hospitalsvæsenet på Sjælland og de omkringliggende øer – herunder naturligvis også Amager.

Dragør er repræsenteret på kandidatlisten med fire personer – og hele tre af dem kan bryste sig med også at bære eller have båret borgmestertitlen i Dragør.

Den nuværende borgmester i Dragør Kommune, Kenneth Gøtterup, genopstiller ikke bare til kommunalbestyrelsen for Det Konservative Folkeparti. Han stiller også op til regionen for partiet. Hans forgænger i embedet, Venstre-kvinden Helle Barth, stiller ligeledes op til både kommunalbestyrelse og regionen. Hun var borgmester i et halvt år i 2021, efter at hendes partifælle Eik Dahl Bidstrup trak sig i utide for at tage et job i organisationen Krifa. Siden har han skiftet parti – og i dag repræsenterer han Liberal Alliance og stiller op for partiet til regionsvalget.

Den fjerde kandidat fra Dragør, Lisbeth Dam Larsen, har ikke siddet i borgmesterstolen, men hun har været formand for Børne-, Fritids- og Kulturudvalget. Hun er valgt til kommunalbestyrelsen, men skiftede i 2023 til Moderaterne – og det er det parti, hun stiller op for til både kommunalbestyrelse og regionsvalget.

Alle partierne har sideordnet opstilling, og derfor betyder kandidaternes plads på listen ikke noget. Det er alene deres stemmetal, som afgør, om de kan vælges ind.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER