Der var ingen slinger i valsen, da Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget i sidste uge skulle godkende resultatet af årets ældrerådsvalg. Ifølge formanden for udvalget, socialdemokraten Nicolaj Bertel Riber, skete godkendelsen uden anmærkninger.
Det er til trods for, at valget var præget af et meget stort antal ugyldige stemmer. Hele 596 af de 956 brevstemmer var ugyldige. Det skyldtes hovedsageligt, at de, der stemte ikke vedlagde et følgebrev, som var krævet, for at stemmen skulle være gyldig.
Sammenholdt med en meget lav stemmeprocent på blot 23,1 procent betyder det, at det nye ældreråd reelt er valgt ind med stemmer fra godt ni procent af de stemmeberettigede.
»Hammerærgerligt«
Nicolaj Bertel Riber erkender, at det er en uheldig situation.
»Det er hammerærgerligt. Det er klart, at der er noget i kommunikationen til vælgerne, der er gået galt. Jeg var selv tilforordnet på dagen, og jeg kunne høre, at folk havde været i tvivl derhjemme om, hvordan de kunne stemme. Så vi skal evaluere på det,« siger udvalgsformanden.
Lars Kiib Hecht var en af de syv kandidater til de seks pladser i ældrerådet. Han blev valgt til suppleantpladsen med 16 stemmer, og han er utilfreds med, at valget blev godkendt uden anmærkninger.
»Når så mange stemmer bliver erklæret ugyldige og dermed reelt ender i en skraldespand, rejser det alvorlige spørgsmål om, hvorvidt processen har været demokratisk forsvarlig.«
Lars Kiib Hecht, kandidat til ældrerådet
»Jeg må ærligt sige, at det bekymrer mig dybt. Når så mange stemmer bliver erklæret ugyldige og dermed reelt ender i en skraldespand, rejser det alvorlige spørgsmål om, hvorvidt processen har været demokratisk forsvarlig,« hedder det fra kandidaten, der stiller spørgsmål ved, om valget bør erklæres gyldigt.
»Efter min opfattelse bør man, når der er begået fejl – eksempelvis i form af uklare eller utilstrækkelige instrukser til vælgerne – tage ansvar og rette op på det. I dette tilfælde mener jeg, at et omvalg bør overvejes. Min tillid til administrationens håndtering af denne sag er desværre svækket, og det bekymrer mig, at et demokratisk valg bliver forvaltet på denne måde,« lyder det fra Lars Kiib Hecht.
Udvalgsformand Nicolaj Bertel Riber fortæller, at et omvalg ikke har været en overvejelse.
»Vi har valgt et fuldt legitimt ældreråd,« siger han.