Udstilling af teknologi skal gøre ældre mere trygge

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Udstilling af teknologi skal gøre ældre mere trygge

Velfærdsteknologi er nødvendig i ældreplejen. Ikke mindst i en tid, hvor vi ser et stigende antal ældre og en samtidig mangel på plejepersonale. Sådan lyder holdningen blandt politikere i hele landet – også i Dragør. For på tværs af partiskel i kommunalbestyrelsen er der enighed om, at velfærdsteknologi – i hvert fald hvis den bruges rigtigt – kan frigøre hænder til de vigtigste omsorgsopgaver og til de svageste ældre.

At de ældre og deres pårørende kan have en lidt anden holdning til dette, skal man ikke have gået til mange vælgermøder i Dragør eller læst mange udgaver af Dragør Nyt for at vide.

Dette er en af grundene til, at Ældre- og Sundhedsudvalget netop har besluttet at lave en udstilling af velfærdsteknologi på Wiedergården.

Idéen til udstillingen skal ses som en del af den borgerintroduktion til de teknologiske løsninger, man ønsker i kommunen. Og den opstod på et temamøde for kommunalbestyrelsen og ældrerådet med oplæg af Kommunernes Landsforening tilbage i oktober sidste år.

Præcist hvordan og hvornår ligger endnu ikke fast. Det skal forvaltningen nu lægge en plan for, efter at politikerne har godkendt forslaget.

Men tanken er, at borgere, der bliver visiteret til velfærdsteknologi, skal kunne komme forbi Wiedergården og se og høre mere om den teknologi, de har udsigt til at få inden for dørene.

Det kan lige nu være for eksempel robotstøvsugere, elektronisk dørlås eller telemedicinske løsninger til hjemmemonitorering af KOL eller hjertesygdomme.

På sigt overvejes også at indføre digital træning for borgere i genoptræning og måske endda skærmbesøg til enkle opgaver som at påminde en borger om at tage medicin i stedet for hjemmebesøg.

»Formålet med udstillingen er at give borgere kendskab til løsningerne i god tid, inden man visiteres til disse. Det håber vi vil mindske en eventuel frygt for nye teknologi, at man kan se løsningerne i funktion. Her er Wiedergården jo et oplagt sted at etablere et udstillingslokale,« lyder det fra Jan Madsen (C), formand for Ældre- og Sundhedsudvalget.

Han henviser til, at Ældrerådet også i et høringssvar bakker op om idéen om en teknologiudstilling. Rådet peger på, at udstillingen bør have åbent flere weekender i løbet af året og både præsentere de løsninger, der allerede bruges nu – og de, der planlægges. Så de er forberedt på fremtiden og kan sætte sig ind i teknologien, mens tid er.

»Ældrerådet er bekymret for at borgerne først bliver visiteret til en vældfærdsteknologisk løsning, når borgeren har mistet evnen til at sættes sig ind i nye løsninger,« lyder det blandt andet i høringssvaret.

Til september skal der i øvrigt afholdes Ældretopmøde i kommunen, og her er det også planen at have en udstilling med velfærdsløsninger og hjælpemidler.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER