Ugens udrykning: Røgalarm på Køjevænget

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Ugens udrykning: Røgalarm på Køjevænget
Brandvæsenet måtte en tur omkring Møllevej søndag. Arkivfoto: Tim Panduro.

Der har været stille hos brandfolkene i Dragør og Store Magleby i den forgangne uge. Ifølge operationschef Peter Ørnbo fra Hovedstadens Beredskab har der kun været én eneste udrykning.

Mandag den 15. juli klokken 10.30 gik en røgalarm i en privat bolig på Køjevænget, og brandvæsnet rykkede ud. Der var umiddelbart hverken røg eller ild at se, så brandfolkene gennemgik huset med et termisk kamera for at sikre, at der ikke var skjult varmeudvikling nogen steder – for eksempel i ledninger eller bygningskonstruktioner.

»Med termisk kamera kan vi se temperaturforskelle bag vægge og lofter. Det gør det muligt at opdage varme, som ikke er synlig med det blotte øje,« forklarer Peter Ørnbo.

I dette tilfælde blev gennemgangen foretaget for en sikkerheds skyld, og der blev ikke fundet tegn på brand eller gløder. Ifølge Peter Ørnbo er det ikke usædvanligt, at røgalarmopkald vurderes forskelligt fra sag til sag.

»Det afhænger blandt andet af, om der er mistanke om lugt, eller hvis borgere på stedet er bekymrede. I denne situation har man valgt at gå grundigt til værks.«

Han tilføjer, at det generelt er en rolig tid på året:

»Det er meget normalt, at der er lidt fredeligere i sommermånederne. Mange virksomheder holder ferielukket, og det kan mærkes på antallet af hændelser,« siger operationschefen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER