Ugens udrykninger: Udbrændte biler og ild i udhus

T
Af Tim Panduro
| | 3 min læsetid

Nytårsaften forløb uden brandudrykninger i Dragør, men det betyder ikke, at brandbilerne på stationerne i Store Magleby og Dragør har holdt stille i dagene omkring årsskiftet.

Søndag den 28. december opstod der brand i et udhus på Poppelvej i Søvang. Her kom beredskabet til stede med en større styrke, og branden kom hurtigt under kontrol.

Onsdag den 31. december klokken 14.22 opstod det, Hovedstadens Beredskab betegner som en naturbrand på Engvej i Dragør. Ifølge Peter Ørnbo, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab og områdeleder for stationerne i Dragør og Store Magleby, var der tale om en glødebrand i noget træ. Den blev hurtigt slukket.

Lidt voldsommere gik det for sig på Sophus Falcks Alle fredag den 2. januar. Klokken 01.06 lød en alarm om bygningsbrand.

»To biler var overtændt i en carport. Der var tale om en benzinbil og hybridbil, og der var stort fokus på at hindre brandspredning til bygningen,« siger Peter Ørnbo.

Stationerne fra Dragør var til stede, men når der er tale om bygningsbrande, bliver der altid sendt brandfolk fra udenbys stationer også.

»I sådanne tilfælde sender vi Christianshavn som taktisk reserve, så vi har nogen på vej, lige så snart alarmen lyder,« siger Peter Ørnbo.

Årsagen er, at bemandingen i Dragør og Store Magleby er med deltidsbrandfolk, der kaldes ind hjemmefra.

»Reelt ved vi ikke, hvor mange der kommer, så det er vigtigt, at vi er klar, når der er risiko for en større brand.«

Det lykkedes at hindre branden i at sprede sig til bygningen, men branden blev besværet af batteriet i hybridbilen. Når først ilden har fat i et bilbatteri, kræver det, at hele bilen bliver sænket ned i en vandfyldt container, hvor den kan stå i 48 timer. Den udfordring er ikke begrænset til biler, understreger Peter Ørnbo, der opfordrer til, at man tænker sig om, når man for eksempel oplader cykelbatterier indendørs.

»Man skal have en plan. Det er ikke nødvendigt ligefrem at have en spand vand stående klar, men man skal vide, hvor der er en spand, som man hurtigt kan få fyldt og smide batteriet i, hvis det går galt,« siger han.

Branden på Sophus Falcks Alle var ikke fredagens eneste. Klokken 07.59 måtte brandvæsenet også forbi Strandjægervej. Her var opgaven dog noget mindre – meldingen lød på brand i en skraldespand, og den var allerede slukket, da beredskabet dukkede op.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER