Undersøgelse møder virkelighed: Det siger læserne

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Undersøgelse møder virkelighed: Det siger læserne

Epinions store meningsmåling Dit Valg, Vores Danmark har givet et detaljeret billede af, hvordan borgerne i Dragør forholder sig til de lokale medier. Men stemmer resultaterne overens med virkeligheden på gaden?

For at teste det mødte Dragør Nyt tre lokale læsere en torsdag formiddag i Dragør Aktivitetshus på Wiedergården: Irene Kyhn, Bente Larsen og Peter Gravensten tog sig alle tid til at besvare en række spørgsmål om deres forhold til og tanker om lokaljournalistikken i Dragør.

Tilliden til medierne kan mærkes

Undersøgelsen viser, at 78 procent af Dragør-borgerne oplever de lokale nyhedsmedier som vigtige for at kunne følge med i, hvad der sker i nærområdet. Det bekræfter både Irene Kyhn og Bente Larsen, som avisen fangede, da de var på vej til knogletræning i aktivitetshuset.

De to kvinder fortæller, at de får deres lokale nyheder fra Dragør Nyt, Facebook og mund-til-mund, når de taler med andre lokale.

»Men jeg synes, avisen er vigtig for at kunne følge med,« uddyber Bente Larsen.

Bente Larsen fortæller, at hun nærlæser avisen hver uge, mens Irene Kyhn forklarer, at hun skimter overskrifterne og fordyber sig i det, der interesserer hende.

Også Peter Gravensten, der var klar på en snak, mens han nød en frokost i Wiedergårdens café, er enig i, at avisen giver ham overblik:

»Jeg får at vide, hvad der sker i Dragør i dag,« siger han og meddeler, at han faktisk er forholdsvis ny Dragør Nyt-læser:

»For et halvt år siden læste jeg den ikke. Der læste jeg kun Amagerbladet. Men nu synes jeg, Dragør Nyt er blevet en rigtig god avis,« fortæller han.

Ikke for meget konflikt – og ikke for lidt

Kun 16 procent af Dragørs borgere mener, at de lokale medier fokuserer for meget på konflikter – og også her er der sammenfald med borgernes egne oplevelser.

»Ikke for meget,« siger Bente Larsen og peger på lokalmediernes dækning af forholdene på Enggården:

»Det synes jeg er rigtig fint, det er jeg glad for, at vi bliver oplyst om.«

Irene Kyhn tilføjer, at det politiske fylder meget op til valget, men hun oplever ikke avisen som konfliktsøgende.

Peter Gravensten er helt klar i sin vurdering:

»Nej, det mener jeg ikke.«

Overdriver avisen?

Når Dragør-borgerne bliver spurgt, om de lokale medier overdriver virkeligheden, svarer kun 7 procent ja i undersøgelsen. De interviewede borgere bekræfter denne tillid – om end med en vis realisme.

»Det ved jeg jo ikke,« siger Bente Larsen og tager igen fat i eksemplet med artiklerne om forholdene på Enggården:

»Men jeg har talt med nogen, der kommer der (på Enggården), og de fortæller meget af det samme.«

Også Peter Gravensten svarer tøvende:

»Det kan jeg jo ikke vide noget om. Jeg tror som udgangspunkt på det, der står,« siger han.

Den offentlige debat

Undersøgelsen viser, at 49 procent af Dragør-borgerne oplever, at de lokale medier motiverer til deltagelse i den offentlige debat – men det betyder ikke nødvendigvis, at alle selv deltager aktivt.

Ingen af de tre interviewede skriver læserbreve eller kommenterer offentligt.

IMG_0458.jpeg
»Dragør Nyt er blevet en god avis. For et halvt år siden læste jeg den ikke, men nu gør jeg,« fortæller Peter Gravensten. Foto: Freja Bundvad

»Nej, man går på Facebook og skriver ikke læserbrev,« siger Irene Kyhn. »Nej, man skriver heller ikke på Facebook,« tilføjer Bente Larsen med et smil.

Peter Gravensten er lige så ærlig: »Nej.«

Formen trækker ned – ikke indholdet

Noget, de tre læsere alle fremhæver, er Dragør Nyts fysiske størrelse. Det er ikke indholdet, men udformningen, der irriterer dem.

»Den skulle være mindre end den der. Fysisk mindre. Jeg synes, den er frygtelig at sidde med,« siger Irene Kyhn.

Bente Larsen nikker samtykkende: »Ja, den måtte gerne fylde mindre, ligesom BT eller Amagerbladet.«

Peter Gravensten er enig: »Størrelsen skulle være mindre. Den er bøvlet at sidde med.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER