
Der var ikke mangel på holdninger og konkrete forslag, da 9. klasserne i Dragør var samlet på Store Magleby Skole til den demokratidag, som UngDragør havde arrangeret fredag den 24. oktober.
Eleverne udviklede i løbet af formiddagen hele 16 konkrete forslag til forandringer, de gerne ser i Dragør. Og om eftermiddagen præsenterede de så alle idéerne for et bredt panel af politikere. Ni af de 12 partier, der stiller op til kommunalvalget, var repræsenteret. Politikerne skulle stemme om forslagene med røde og grønne sedler, uddybe deres holdninger og derefter slutte af med en kort valgtale. Og så blev dagen sluttet af med et hurtigt valg.
Politikerne bakkede op om de fleste af de forslag, de unge kom med. Fra nyt ungehus, flere ungdomsfester og mulighed for vipper og udspring i havnen til flere og bedre fritidsjobs, en høstfest for byen og bedre offentlig transport. De pegede måske på lidt økonomiudfordringer eller lovbureaukrati hist og pist. Men ellers lyttede og nikkede de til det meste. Se faktaboksen her på siden for at blive inspireret af de mange idéer, der kom på bordet fra de unge.
Høstfest med ungeindflydelse bliver en realitet
Da politikerne blev bedt om at udvælge det forslag, der var mest realistisk at gennemføre her og nu, pegede de dog på høstfesten. Og borgmester Kenneth Gøtterup bad om navnene på de unge, der kom med forslaget og erklærede, at de hermed var en del af planlægningsudvalget.
Da de unge havde myldret ud til stemmeboksene – improviseret med tre båse og en stemmeurne af gamle papkasser i et omklædningsrum – og stemmerne blev talt op, blev det konstateret, at alle fremmødte partier havde fået stemmer. Fra Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og Liste T til Sydamagerlisten, Moderaterne, Liberal Alliance, SF og Radikale Venstre.
Kneben sejr til Konservative
Konservative vandt 9. klassesvalget med en kneben sejr med 26 procent af stemmerne mod de 25 procent af stemmerne, som Venstre fik. Dermed kunne Troels Wassard Lund, leder af UngDragør, hænge en flot broderet borgmesterkæde om halsen på en glad Kenneth Gøtterup.
Troels Wassard Lund vendte sig dog hurtigt mod de rigtige hovedpersoner på dagen – de unge – og gav dem en sidste afskedshilsen.
»Jeg håber, at I tager det med jer fra i dag, at når man siger sin mening, så gør man en forskel,« sagde han.



De unges idéer
Her er et udpluk af, hvad de unge fra 9. klasserne på Store Magleby Skole, Dragør Skole og Nordstrandens Skole opfordrede politikerne til at arbejde videre med:
∎ Der skal en kiosk tilbage på søbadet, vandet ud for søbadet skal gøres dybere, og der skal være lys i alle omklædningsrum.
∎ Flere busser i myldretiden.
∎ Bustrafikken mellem Søvang og Dragør skal tilpasses skoletiden.
∎ Der skal arbejdes for metro til Dragør (fra lufthavnen til den gamle by, og fra Ørestad til Søvang) – det er ikke en kamp, der skal opgives.
∎ Der skal etableres undervisning i, hvordan man kan bruge ChatGPT som hjælpemiddel til eksamen.
∎ Der skal etableres flere skove og elbils-parkeringspladser i Dragør for at følge med i den grønne omstilling.
∎ Der skal etableres et ungdomshus eller nyt værested for unge fra 9. klasse og op. Med fester, koncerter, festivaler og andre aktiviteter for unge.
∎ Krudthus 2 vil være en mulighed for at etablere en slags forsamlingshus, som kommunen kan leje ud til alt fra ungdomsfester til strikkeklub.
∎ I forbindelse med kystsikringen skal der tænkes nye bygninger ind, hvor man både kan gøre plads til mere socialt liv og aktiviteter for unge – og flere butikker og restauranter, hvor unge kan få fritidsjob.
∎ Der skal laves en ny badeanstalt ved det gamle havneindløb med mulighed for vipper og andre udspring i havnen.
∎ Der skal være en høstfest som tilbagevendende event i Dragør, hvor der er aktiviteter for alle aldre, og unge inddrages i planlægning.














