Opdateret 12. november med en præcisering af frivilligkoordinatorens rolle i forslaget.
Mere plejepersonale, bedre rengøring og en frivilligkoordinator til ældrerådet er blandt de absolutte hovedpunkter i en ny plan, som Venstre nu foreslår for at rette op på situationen på Drag-ørs eneste plejehjem Enggården. Partiet forventer, at det vil koste omkring tre millioner kroner at tilføre de nye elementer.
Plejehjemmet har været ramt af uro de senere måneder. Senest har tre ledende medarbejdere sagt op – og selv om der i forsommeren blev tilført flere millioner kroner til at implementere en genopretningsplan, skal der mere til, mener Venstres medlem af kommunalbestyrelsen Henrik Kjærsvold-Niclasen, der er partiets spidskandidat til kommunalvalget.
»Vi står midt i en vanskelig tid på Enggården. Medarbejderne gør en stor indsats, men de har brug for støtte, faglig opbakning og klare rammer,« fortæller Venstre i Drag-ør i forbindelse med planen.
Planen indeholder flere elementer. Først og fremmest skal der ansættes flere sygeplejersker og social- og sundheds-assistenter, der ifølge Venstre kan styrke det sundhedsfaglige niveau, specielt i aftentimerne og weekenderne. Henrik Kjærsvold-Niclasen erkender, at der i forvejen er personalemangel inden for området i Danmark, men at flere ansættelser ikke er urealistiske.
»Jeg har haft kontakt med forvaltningen i kommunen, der siger, at det er løsbart,« siger han til Drag-ør Nyt.
Fokus på hygiejne
Spidskandidaten peger desuden udfordringer med rengøring og hygiejne som noget, der også skal løses.
»Vi har fået flere henvendelser fra borgere, der mener at hygiejnen og rengøringen skal styrkes. Folk er mere syge, når de kommer på plejehjem i dag end tidligere, og det afspejler sig i deres behov,« siger han.
Accellerationspakken indeholder også en frivilligkoordinator til ældreområdet, der kan understøtte samarbejdet mellem frivillige, pårørende, aktivitetsområdet og Enggården. Lederen af aktivitetshuset har i forvejen en rolle i arbejdet med frivillige i den nye ældrelov, men Venstres forslag lægger op til, at den indsats suppleres med en dedikeret koordinator, så der »kan skabes mere sammenhæng og kapacitet,« som Henrik Kjærsvold-Niclasen formulererer det.
Som det sidste skud i pakken foreslår Venstre, at der bliver oprettet en kvalitetsenhed, der skal understøtte den faglige udvikling og sikre fremdrift i Enggårdens udviklingsplan – blandt andet med tilsyn, støtte til læring og udvikling, sikring af korrekt medicinhåndterning og generelt sikring af procedurer og vejledninger.
Hvordan regningen på de tre millioner kroner skal betales, er endnu ikke på plads. Men såfremt, der kan findes et politisk flertal for den efter valget, har Henrik Kjærsvold-Niclasen et par bud.
»Vi skal se på finansieringen inden for rammen af den eksisterende udviklingsplan og den budgetreserve, der er ved-taget. Men vi er ikke afvisende for en politisk drøftelse om en ekstraordinær og undtagelsesvis tillægsbevilling,« siger han.
Positiv borgmester
Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup, har kommenteret forslaget fra Venstre om en accelerationspakke for Enggården.
»For tre uger siden kritiserede Venstre, at jeg var en postgang for tidlig ude med at fortælle om, at der skal mere tempo i genopretningsplanen, og vi bør se mere synlige resultater. Og samtidig opfordrede Venstre til, at vi skal tage debatten bag lukkede døre. Derfor er jeg også rigtig glad for, at Venstre nu, en uge inden valget, har erkendt, at der er behov for udvikling og selv direkte udtaler, at tempoet i udviklingsplanen skal op. Og at de også er villige til, at vi melder klart ud fra alle partier,« lyder det fra borgmesteren.
I forhold til den debat om styreform for Enggården, som Kenneth Gøtterup på vegne af Konservative åbnede op for tre uger siden, siger han:
»Jeg er også glad for, at Venstre på sociale medier har åbnet op for, at Dragør kan have brug for, at vi samarbejder med nogle af de store nonprofitorganisationer om drift af plejehjemspladser. Det tegner til, at flere og flere partier alligevel er enige med Konservative i, at vi bør skabe en helt anden fremdrift i den faglige kvalitet. Og jeg er sikker på, at med de nye udmeldinger vil det være væsentligt lettere at finde løsninger i fællesskab i retning af det, Konservative har peget på. Desværre ser det ikke ud til, at Socialdemokratiet er klar til at gå ind i denne drøftelse eller kommet med konkrete forslag. Men vi har haft et godt samarbejde i de fire år, og mon ikke Venstres opbakning nu vil give anledning til nye drøftelser mellem partierne. Derfor vil jeg også sige tak til Venstre for at spille sig ind på banen om fremtidens ældrepleje.«