30 procent i Region Hovedstaden hverken cykler eller går til arbejdet, men i Dragør er det hele 46 procent, der ikke rører benene ret meget for at komme på job. Det fortæller Den Nationale Sundhedsprofil 2025, som netop er udkommet.
Formand for Ældre- og Sundhedsudvalget i Dragør Kommune, Jan Madsen (C), føler sig dog overbevist om, at det hænger sammen med, at Dragør er en pendlerkommune, hvorfor de fleste tager bil eller offentlig transport til og fra job.
»Det er nok, fordi vi er en pendlerkommune, og det kan vi ikke gøre så meget ved. Men jeg vælger at glæde mig over, at jeg ser så mange børn, der cykler på cykelstien fra Søvang, hvor jeg bor, til og fra skole. Og ofte endnu engang senere på dagen for at dyrke sport i Hollænderhallen,« siger han.
Og sundhedsprofilen tegner da også et billede af, at Dragør-borgerne ikke ligefrem sidder stille til hverdag. Både i selve jobbet og i fritiden rører de sig mere end gennemsnittet.
For eksempel har 63 procent af borgerne i regionen meget stillesiddende tid i hverdagen, mens det gælder for 55 procent af borgerne i Dragør.
15 procent i regionen har lav fysisk aktivitet i fritiden, mens det kun gælder for 12 procent af Dragør-borgerne. 23 procent af folk, der bor i Region Hovedstaden vurderer, at de har et højt skærmforbrug i fritiden. I Dragør gælder det kun for 17 procent.
»Vi har nogle foreninger, som virkelig trækker folk til og får folk til at være aktive. Blandt andet har vi jo den næststørste fodboldklub i københavnsområdet og en golfklub med 1.400 aktive medlemmer. Det skal vi virkelig være glade for,« lyder det fra Jan Madsen.
Sådan spiser vi i Dragør
Når det handler om at spise fastfood ugentligt, gælder det for 28 procent i regionen, men kun for 19 procent i Dragør.
Når det gælder at score lavt på kostskalaen (som betyder, at man spiser på en usund måde, der ligger langt fra de officielle kostråd) eller lide af svær overvægt, følger Dragør dog regionsgennemsnittet på omkring 14 procent for begge dele.
Kilde: Den Nationale Sundhedsprofil 2025