
»Den slags svineri hører ikke til i et samfund eller by som vores, og jeg tager på det kraftigste afstand til det. Det er selvfølgelig anmeldt til politiet.«
Sådan lyder det fra Dragørs socialdemokratiske viceborgmester, Nicolaj Bertel Riber, oven på weekendens hærværk mod den regnbuemalede bænk ved Dragør Rådhus på Kirkevej i Store Magleby.
Bænken blev foreslået af Socialdemokratiets medlem af Klima-, By- og Erhvervsudvalget tidligere i år og er blevet malet af kommunens egne folk. Regnbuen er et velkendt symbol for kønsminoriteter og seksuelle minoriteter, men bænken kom kun til at stå som et symbol for den lokale tolerance i to uger, inden den blev udsat for hærværk.
»Jeg er naturligvis ærgerlig over hærværket, men mest af alt trist over det signal, det sender til især vores unge mennesker, om at der er kræfter i vores by, der ikke vil dem godt, og som har behov for at øve hærværk for at gøre opmærksom på dette. Det ligger meget langt væk fra det Dragør, jeg kender, for selvfølgelig skal der være plads til alle – også i Dragør,« hedder det fra Nicolaj Bertel Riber.