Vintervejret i Dragør: Det er dit ansvar

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Vintervejret i Dragør: Det er dit ansvar
Det kan være en god ide at lade bilen stå, når det sner – men hvis man skal ud, bør man tage sine forholdsregler. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Som i resten af landet har 2026 fra begyndelsen dækket Dragør med sne. Og du kan med minusgrader forvente, at sneen bliver liggende hele ugen, og at der falder mere. Ved redaktionens slutning har DMI lovet mellem tre og fem millimeter sne både torsdag, fredag og lørdag og vind med op mod ti meter i sekundet, hvilket også kan betyde snefygning.

Men hvor meget sne er du egentlig forpligtet til at rydde af vejen omkring din bolig?

Vejlov: Ryd din indkørsel og fortov

Ifølge vejloven skal du rydde sneen på fortovet og gruse eller salte, hvis du bor i en privat ejerbolig, som ligger ud til en offentlig vej.

Ligger huset ud til en privat vej, skal du ikke bare rydde og salte fortovet, men også rydde ud til midten af kørebanen på vej og sti udenfor, og så har din nabo ansvaret for den anden halvdel.

På private fællesveje har grundejerforeningen som regel lavet en aftale med et glatføreselskab, men det skal du tjekke op på. Hvis der ikke er en fælles aftale, har du selv ansvaret.

Indkørsel og trapper skal også ryddes

I øvrigt har du også ansvaret for at rydde sne i din indkørsel, havegang og på trapper foran huset. Reglerne er lavet for at sikre besøgende til huset – så for eksempel hjemmehjælpere, postbude og renovationsmedarbejdere ikke kommer til skade.

Faktisk gælder dit ansvar, uanset om du er hjemme eller ej, og fra klokken syv om morgenen og indtil klokken 22 om aftenen. Så er du bortrejst, skal du lave en aftale med din nabo.

Bor du i lejebolig, har din udlejer som udgangspunkt ansvaret for snerydningen omkring din ejendom. Men tjek din lejekontrakt for at være sikker.

Kommunen rydder ikke en del stier – og veje i den gamle by

Dragør Kommune rydder sne døgnet rundt på det, der betragtes som de vigtigste veje og offentlige stier. Der er dog vedtaget et vinterregulativ, som betyder, at der ikke bliver ryddet sne på en række offentlige stier – for eksempel på Søvangsstien, Strandstien, Banestien og forbindelsesstierne mellem St Magleby Strandvej og Hvidtjørnen.

Og så gælder det i øvrigt for langt de fleste veje inde i den gamle by, at grundejerne har den fulde pligt til snerydning og glatførebekæmpelse. Tjek Dragør Kommunes hjemmeside, hvis du er i tvivl.

Kommunen undskylder i øvrigt på sin hjemmeside for, at fejemaskinerne i forbindelse med snerydningen af de offentlige veje kan komme til at kaste sne ind på fortove og indkørsler, som grundejere ellers har ryddet.

»Det er selvfølgelig ærgerligt for den, der lige har ryddet, men grundejeren har alligevel pligt til at fjerne sneen endnu en gang,« står der på www.dragoer.dk.

DSC_7145.NEF
Sneplovene er i fuld gang på Dragørs veje, men der er også en masse regler for, hvordan du selv skal rydde sne omkring din bolig. Husk at sætte dig ind i dem. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Hvis du ikke rydder sne

• Kommunen kan vælge selv at fjerne sneen og sende dig regningen.
• Politiet kan give dig en bøde.
• Du kan komme til at betale erstatning, hvis en person kommer til skade på din grund.

Kilde: Videncentret Bolius

Send dine vinterbilleder

Sne kan være besværlig i hverdagens logistik, når man skal på arbejde, i skole eller børnehave. Men sneen er også smuk og indbyder til masser af leg og lange gåture.

Send dine vinterbilleder til redaktion@dragoer-nyt.dk, så bringer vi de bedste her i avisen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER