I sidste nummer af Dragør Nyt har Liste T et indlæg i avisen, hvor Liste T påstår, at jeg sammen med 11 andre mandater fra Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Moderaterne og Sydamagerlisten gambler med Dragørs sikkerhed. Samtidig vælger Liste T desværre at komme med urigtige oplysninger.
Vandpjaskeri eller ansvarlig sikkerhed
Det er valgår, og i et valgår er tonen ofte lidt mere løssluppen. Men tiden er ikke til urigtige påstande. Det tjener ikke Dragør og vores fællesskab. Liste T fortæller, at den retning, 12 mandater og fem partier har lagt for kystsikringen, er det samme som tidligere valgperiodes drøftelse af etableringen af et vandland på Kirkevej.
Jeg er ærgerlig over, at et parti vælger at nedgøre mine samarbejdspartnere i de fire andre partier for deres evne til at træffe beslutninger. For virkeligheden er, at alle 12 mandater har truffet en beslutning om, hvordan vi får sikret Dragør fremadrettet, og hvordan vi arbejder for, at Dragør Kommune får samme vilkår som andre kommuner.
I stedet for at fremhæve de politiske forskelle vælger Liste T at gøre grin med et så vigtigt emne som kystsikring. Det er ærgerligt, og jeg er glad for, at de andre partier har trådt ind i beslutningsrummet med en meget stor ansvarlighed.
Forkerte oplysninger
I deres indlæg vælger de at skrive, at med de beslutninger, flertallet i kommunalbestyrelsen har truffet, vil sikring af Dragør først ske i år 2045 eller 2060. Liste T ved, at deres påstand er forkert, for de henviser helt bevidst til den tidsplan, der ligger for, at vores tre øvrige nabokommuner er helt færdige. Det vil sige, at hele hovedstadsområdet først er færdigetableret på dette tidspunkt.
Liste T undlader bevidst at fortælle, at statens forundersøgelse peger på, at der skal startes dér, hvor behovet er størst – og det er i den sydlige ende, altså hvor Dragør ligger.
Hvad er det så, der er besluttet?
Liste T er imod de beslutninger, vi har truffet. Derfor vil jeg gentage disse, så alle borgere har de faktuelle oplysninger.
For det første har vi truffet beslutning om linjeføring og etablering i Søvang og Sydvestpynten. Miljøundersøgelser er i gang og forventes færdiggjort i 2030. Det er lykkedes at imødekomme borgerne i Søvang med en forlandsløsning, hvor kyststrækningen flyttes ud i vandet.
For resten af Dragør – det vil sige fra Dragør Nord til Søvang – er det besluttet, at der det næste år skal laves et konkret forslag til linjeføring. Vi har besluttet at få belyst både en indre løsning på land og en ydre løsning ude i vandet. Tidsplanen er den, at vi i 2026 får belyst alle muligheder.
Når det er sket, skal vi træffe en beslutning om, hvor vidt vi vælger den ene eller anden løsning. Herefter skal der laves en lovpligtig miljøundersøgelse og dernæst etablering. Planen er også her, at vi kan være færdige i 2030–2031. Liste T påstår, at vi først er færdige i 2045–2060, hvilket er helt forkert og i modstrid med de oplysninger, Liste T selv har fået af forvaltningen.
Hvorfor undersøger vi to løsninger?
Liste T vil kun sikre Dragør ved en indre løsning. Det kræver byggeri af dige på land ved Dragør Nord, hen over havnen og en forhøjelse af Søndre Strandvej. Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne og Sydamagerlisten har i fællesskab besluttet, at vi undersøger både en indre løsning som ovenfor og en ydre løsning.
En ydre løsning er en flytning af kysten, som det kommer til at ske i Søvang – i øvrigt til stor glæde for Søvangs borgere. Fordelen ved denne løsning er, at vi ikke skal bygge høje diger inde på land, men i stedet bygge dem ude i vandet, hvor der samtidig bliver skabt rekreativ natur.
Man kan i Dragør Nyt den 27. august 2025 læse mere om disse løsninger i et indlæg fra undertegnede.
Der er nogle vigtige ting, man skal have for øje i begge løsninger. Den indre løsning, som Liste T peger på, indebærer stadig en risiko for at ramme Natura 2000-beskyttet natur og vil derfor kræve statens hjælp til at løse. Hvis den kan bygges uden at ramme Natura 2000-natur, ved vi allerede nu, at den ikke kan udvides på sigt uden at komme i konflikt med Natura 2000. Derfor er løsningen ikke langtidsholdbar. Det vil sige, at vi kommer til at lave en løsning til 400 millioner kroner, som vi på sigt skal ændre igen.
Den ydre løsning kommer i karambolage med Natura 2000-natur. Derfor kræver denne hjælp fra Folketinget og ministeren til at gennemføre. Men den ydre løsning har den store fordel, at borgerne ikke får høje diger inde på land, at vi får rekreativ natur i form af flere strandenge, og det kan bygges således, at der over tid kan bygges videre på det, når klimaet forandrer sig.
Da tidsplanen for beslutning er den samme, er der intet tabt ved at undersøge begge løsninger. Og vi har søgt om, at staten hjælper os. Det får vi afklaret, mens vi undersøger de to løsninger. Hvis staten hjælper os, er Dragør langt bedre stillet, end hvis vi som lille kommune selv skal løse opgaverne.
Liste T vælger at kritisere disse beslutninger. Jeg er glad for, at alle andre i kommunalbestyrelsen tager deres ansvar alvorligt og undersøger alle muligheder, der gavner Dragør bedst. Liste T har valgt at stå uden for politiske aftaler og indflydelse på både kystsikring og budget 2026. Jeg håber, at Liste T fremadrettet efter et valg vil være med til de svære og vigtige beslutninger – og indtil da i valgkampen fremlægge de rigtige oplysninger.
Med venlig hilsen
Kenneth Gøtterup
Borgmester