Debat

Attraktivt, billigt og cool?

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Attraktivt, billigt og cool?

Hvad er det, der er attraktivt, billigt og cool – og samtidig den mest positive medvirkende faktor til den grønne omstilling? Er det Temu? Er det måske Tesla? Nej, det er selvfølgelig (måske i fremtiden) vores kollektive trafik!

Det er ingen raketvidenskab, at hvis vores kollektive trafik var attraktiv, billig og cool at køre med, så ville vi løse mange af vores udfordringer med trængsel, forurening og klimaforandringer. Som bonus er en langt billigere og bedre kollektiv transport socialt afbalanceret og sikrer lettere tilgængelighed for vores unge og borgere, der ikke har adgang til egen bil.

Det er dog, som om politikerne lokalt og på Christiansborg er tonedøve over for at udvikle den kollektive transport i en grønnere og bæredygtig retning. Så hellere give strøm til valgflæsket og sukker til folket!

I årevis har jeg kæmpet for at få kollektiv transport forrest i bussen på den politiske dagsorden – og med fuldt fokus på at gøre den offentlige transport bedre, mere tilgængelig og langt billigere. For hvis vi får flere privatbilister over i den kollektive transport – også her i Dragør – gavner det os alle. Også dem, der er afhængige af deres private bil. Vi mindsker forureningen, får bedre trafiksikkerhed og sikrer langt lettere parkering i Dragør.

Det er desuden nødvendigt, at vi får en parkeringsordning hurtigst muligt med beboer- og erhvervslicenser, som vi ser i København. På den måde kan kommunen generere nogle indtægter, imens vi – især i og omkring Den Gamle By – får langt lettere ved at finde en p-plads.

Kollektiv transport er en af mine mærkesager – og en simpel ABC til et bedre, mere sammenhængende og velfungerende lokalsamfund. Derfor håber jeg, at også du vil vægte flere og billigere busforbindelser til og fra hele kommunen, når du sætter dit kryds den 18. november til KV25.

Anne Grønlund, uafhængig kandidat til KV25

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER