I sidste uge kom det frem, at Dragørs tre skoler skal spare meget. Nu viser det sig, at beløbet er historisk højt. 3,5 millioner kroner. Så store besparelser har skolerne ikke oplevet i mindst ti år.
Det er ikke besparelser, der kan findes ved at flytte lidt rundt på papirerne. De vil kunne mærkes af elever, forældre og medarbejdere.
Men det er ikke kun størrelsen på besparelserne, der er opsigtsvækkende. Det er også måden, de bliver gennemført på. Har du heller ikke hørt om besparelserne? Det er der en grund til.
Normalt ville besparelser af denne størrelse udløse en politisk sag, hvor kommunalbestyrelsen skulle finde besparelser og løsninger. Det ville give offentlig debat og opmærksomhed, forældrebestyrelser og medarbejdere ville give deres mening til kende. Der ville være et politisk ansvar for at finde besparelser, og de ville kunne findes uden for området, hvor der måtte være et mindreforbrug.
Men den økonomiske styremodel på skoleområdet (den såkaldte Dragør-model) gør, at det alene er skolerne, der skal holde for, når specialområdet overskrider budgettet.
Ingen offentlig debat. Ingen reel politisk prioritering.
Det er et demokratisk problem. Mange forældre vil først opdage besparelserne, når de rammer deres barns skolehverdag.
Derfor foreslår Liste T, at Dragør-modellen sættes ud af kraft i denne situation. Ikke for at ignorere de økonomiske udfordringer, men for at sikre en reel politisk debat om besparelsernes størrelse og konsekvenserne for skolerne – og ikke mindst for at give kommunalbestyrelsen muligheden for at finde besparelser på andre områder end skolerne.
Mere end en budgetdiskussion
I virkeligheden handler dette om mere end 3,5 millioner kroner. Det handler om, hvilken folkeskole vi ønsker i fremtiden.
Dragør har gennem mange år været kendt for stærke folkeskoler med høj kvalitet. Det har vi haft god grund til at være stolte af.
Men hvad sker der, når skolerne år efter år mødes med besparelser og gradvist får færre ressourcer?
Det er en debat, vi er nødt til at tage åbent og ærligt.
For hvis vi ønsker at tiltrække flere børnefamilier til kommunen, er gode skoler en helt afgørende forudsætning. Samtidig ved vi, at gode skoler er afgørende for at kunne tiltrække og fastholde dygtige lærere og pædagoger. Det er allerede en udfordring i dag, og den bliver ikke mindre, hvis vi sender et signal om, at skoleområdet år efter år må holde for.
Derfor bør spørgsmålet ikke være, hvordan vi automatisk finder 3,5 millioner kroner på skolerne. Spørgsmålet bør være, hvilken folkeskole vi ønsker i Dragør – og om vi er villige til at investere i den.
Med venlig hilsen
Peter Læssøe m.fl.