Først og fremmest tillykke med valget af den nye kommunalbestyrelse med Kenneth Gøtterup i spidsen – en flot personlig sejr!
Lynhurtigt er et omfattende konstitueringspapir (det må de have haft i skuffen) blevet fremlagt og underskrevet på ingen tid, med mange gode punkter. So far so good!
Det vil ikke forbavse nogen, at SeniorBo selvfølgelig med særlig interesse har læst afsnittet om boligudvikling og den fremtrædende rolle, Rødtjørns-modellen har fået med en kombination af almene boliger og ejerboliger i aftalen. En god model – og en model til efterfølgelse på Strandjægervej.
Jeg tænker, at de fleste kender den plan, som SeniorBo fremlagde i september på et stormøde på Wiedergården – modellen ligger på vores hjemmeside. Projektet er udarbejdet af Kuben Management, Front Arkitekter og VIBO i samarbejde med os.
Vi ser en klar parallel til Strandparkens projekt, hvis man på Strandjægervej kobler et stykke af Engvejs-arealet til, hvor der kan bygges ejerboliger med plads til eventuel udbygning af plejehjemmet og/eller plejeboliger. Det vil være en win-win-situation – og plads er der jo nok af på denne store, grønne græsplæne.
Fra nogen har argumentet lydt, at vores projekt ikke kunne støttes, fordi vi ikke kunne købe til »markedspris«. Men parallellen til Rødtjørnen er jo soleklar, og i øvrigt holder argumentet heller ikke. På sigt vil de seniorboliger, vi gerne vil bygge – og har liggende som et grydeklart projekt – kunne indbringe fire til fem millioner kroner om året i form af nye skatteindtægter fra tilflytterne til de parcelhuse, som nye seniorbeboere nødvendigvis må sælge i kommunen.
Dertil kommer, at når man ser bort fra økonomiske betragtninger, så har SeniorBo gennem flere år opsamlet enestående erfaringer om seniorbofællesskaber. Hvad kræves der? Hvad ønskes der? Hvorfor strømmer ældre til disse fællesskaber?
Vi har vigtig ekspertise at stille til rådighed, som kommunalbestyrelsen må være interesseret i, al den stund at vi har fået sat en dagsorden om disse fællesskaber og ældreboliger, så man nu i kommunen er ved at falde over hinandens ben for at søsætte disse.
Jeg tænker Søndre Tangvej, og jeg tænker Dragør-hjørnet. Udmærket – men det er også værd at nævne, at disse byggerier og lejeboliger er i den meget dyre ende. Det er fint for nogen, men Strandparken- og Strandjægervejsprojekterne vil også afhjælpe en akut bolignød for mindrebemidlede. Dem har kommunen også et ansvar for.
Som konklusion vil jeg derfor opfordre den nye kommunalbestyrelse med borgmesteren i spidsen til at åbne op for at inddrage SeniorBo og skabe mulighed for også at realisere vores projekt – en klar parallel til Rødtjørnen.