Når jeg står på scenen og styrer en af vores valgdebatter, bruger jeg en hel del tankevirksomhed på at lytte efter det væsentlige: Hvad er det, kandidaten faktisk siger?
Det bliver jeg nødt til for at kunne stille et nogenlunde relevant opfølgende spørgsmål.
Men efter sådan en aften rammer refleksionen også: Hvad er det egentlig, der står tilbage?
Forskellige formater
Vi prøver efter bedste beskub at destillere det, der bliver sagt, så du som læser får en maggi-terning af det her i avisen.
Vores journalister gør deres ypperste for at leve op til læresætningen om at bringe det vigtigste først.
Samtidig har vi en særlig forpligtelse til at præsentere alle kandidater, så I som læsere ved, hvad alle byens partier står for.
Men nogle gange er det bare den, der udtrykker sig mest tydeligt, som også står klarest tilbage efter mødet.
Derfor veksler vi mellem formaterne i vores valgdækning. Nogle gange fortæller vi aftenen gennem en skarp opsamling med de vigtigste pointer og citater.
Andre gange laver vi et overblik, hvor partiernes positioner står side om side, så du kan sammenligne.
Klar tale vinder
Vi vil ikke belønne kandidater, der taler i citater alene for citatets skyld. Der er nødt til at være substans bag.
Vi er ikke sat i verden for at være kommunikationsrådgivere for kandidaterne. Vi er som avis sat i verden for at navigere i kandidaternes pointer og servere det bedste til dig som læser.
Men hvis jeg personligt skulle kombinere de to ting, så ville mit budskab til kandidaterne være:
- Sig det vigtigste i første sætning. Svar på spørgsmålet, før I svarer på det, I hellere vil tale om.
- Sørg for at skelne tydeligt mellem holdning og fakta – og vis konsekvensen for borgerne her og nu.
- Drop slogans; vi har hørt dem før. Fortæl i stedet, hvad I konkret vil gøre – og hvorfor.
Til jer læsere er vores målsætning denne: Vi vil prioritere det vigtigste, og vi vil prioritere orden. I vil se vores referater af debatterne med en klar vinkel, og I vil kunne læse rundspørger, hvor alle kommer til orde.
Stil dit spørgsmål
Vi håber, det gør det lettere at høre, hvad der faktisk bliver sagt, når emnerne er store og komplekse. Sidste uge var det kystsikring, fjernvarmen og Erhvervsområde Nord – og denne onsdag aften et værdigt ældreliv.
Vi bliver ved at stille de enkle, svære opfølgere: Hvad vil I? Hvordan vil I gøre det? Hvad koster det? Og hvad betyder det for Dragør i dag, i morgen – og om ti år?
Men vi kan ikke gøre det hele alene. Der sidder mindst lige så mange kloge hoveder udenfor avisen som på avisen.
Derfor må du endelig hjælpe os: Hvilke spørgsmål skal vi stille politikerne til den sidste afslutningsdebat?
Lad os endelig høre, hvad du savner svar på. Skriv til os på dragørnyt.dk/kontakt