Dragørs vartegn vil for de fleste nok være Lodstårnet på Dragør Gamle Havn. Det er stort, det har en enestående udformning og kan ses på lang afstand.
Det blev opført i forbindelse med bygningen af Dragør Fort i 1912–14, og det var bestemt ikke populært fra starten. Men det blev det, og ingen kan i dag forestille sig byen uden Lodstårnet.
I forbindelse med den igangværende debat om »Den Store Havfrue« i Dragør, har størrelsen på statuen været nævnt som et problem af politisk karakter. Men »Den Store Havfrue« skal for at leve op til sit navn og formål nødvendigvis være stor, og den er da også antageligt verdens største havfruefigur.
København har også haft byens vartegn! Det blev opført af Christian 4. i 1611, som en del af hans storslåede bygningsværker, og det blev betegnet som »Københavns vartegn«.
Vartegnet var en høj søjle på en lille kunstig ø med bolværk omkring og med en statue på toppen, der forestillede »Leda og Svanen«. Temaet er fra den græske mytologi, hvor guden Zeus forvandler sig til en svane for at kunne forføre den smukke Leda. Vartegnet var placeret ud for havneudløbet fra Tøjhuset.
Den kunstige ø var anlagt på den såkaldte »Havfruegrund«, hvor der efter sigende var set mange havfruer.
Københavns vartegn stod i 187 år fra 1611 indtil 1798, hvor det blev fjernet i forbindelse med en opmudring af havnen, og fordi det stod i vejen for skibstrafikken.
Brygger Carl Jacobsen, som stod bag bronzeskulpturen af »Den Lille Havfrue«, havde kort før sin død tanker om at genopføre søjlen med Leda og Svanen i Københavns Havn.
Størrelsen på Københavns Vartegn kan ikke nøjagtig bestemmes, men meget tyder på, at det var af nogenlunde samme størrelse som Lodstårnet i Dragør – godt 15 meter.
Med venlig hilsen
Claus Ehlers