Debat

Cybersikkerhed i Region Østdanmark – en nødvendig prioritet i en tid med vækst

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Cybersikkerhed i Region Østdanmark – en nødvendig prioritet i en tid med vækst

Den nye Region Østdanmark, som opstår ved sammenlægningen af Hovedstaden og Sjælland, bliver Danmarks største region med over 2,3 millioner indbyggere – næsten en fordobling af befolkningen i forhold til de nuværende regioner. Det øger både kompleksiteten og sårbarheden i vores sundhedsvæsen markant.

I 2023 blev Region Syddanmark ramt af et alvorligt ransomwareangreb, som lammede hospitalsdriften i flere dage og medførte udsættelser af planlagte behandlinger. Angrebet viser, at digitale trusler ikke kun er teoretiske – de kan få direkte konsekvenser for patienternes liv og helbred.

Med den nye regions størrelse vil mængden af sundhedsdata stige eksponentielt. Det betyder større risiko for, at cyberkriminelle kan ramme vores kritiske it-systemer eller få adgang til fortrolige patientoplysninger, hvis ikke vi investerer i sikkerheden.

Med min indsigt fra ti år i Region Hovedstaden inden for it og medico ved jeg, hvor afgørende det er at have robuste systemer og de rette it-kompetencer. Cybersikkerhed skal derfor prioriteres højt i Region Østdanmarks budget.

Ud over investering i moderne, robuste it-systemer og overvågning skal vi sikre, at vi har tilstrækkeligt med specialiserede it-eksperter og løbende efteruddannelse af sundhedspersonale. Det er afgørende for at kunne imødegå nye trusler og skabe en sikkerhedskultur, hvor datasikkerhed er alles ansvar.

Hvis vi ikke handler nu, risikerer vi alvorlige systemnedbrud, datalæk og tab af tillid til sundhedsvæsenet. Som kandidat til regionsrådet vil jeg kæmpe for, at cybersikkerhed bliver en hjørnesten i Region Østdanmarks vækst og fremtid.

Med venlig hilsen
Martin Thor Pedersen
Kandidat til regionsrådet, Socialdemokratiet, Helsingør
Politisk næstformand, Helsingørkredsen
Stedfortræder i regionsrådet

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER