Min far døde i forrige uge.
Han blev 80 år gammel og havde Alzheimers sygdom. Indtil for få måneder siden klarede han sig i eget hjem. Ikke perfekt, men godt nok til at have et liv med genkendelighed, rutiner og en vis selvstændighed.
Så faldt han og brækkede bækkenet.
Det blev begyndelsen på en meget hurtig nedadgående spiral. Efter indlæggelse, komplikationer og genoptræning kom han hjem igen med massiv hjemmehjælp. Men det stod hurtigt klart for ham selv og os som familie, at han ikke længere kunne klare sig alene.
Han kunne ikke huske, hvor han boede. Han spiste næsten ikke. Han blev svagere og svagere. Han faldt gentagne gange, og han kunne ikke selv tilkalde hjælp. Flere gange lå han hjælpeløs på gulvet, indtil nogen kom forbi.
Vi søgte om plejebolig. Den blev bevilget, men i Dragør er der over to måneders ventetid. Tid, min far ikke havde.
Vi søgte om et midlertidigt ophold, fordi situationen var blevet utryg og uværdig. Det blev afslået med henvisning til, at han sagtens kunne være i eget hjem. For i Dragør er der kun Enggården, og der er begrænsede pladser.
Fire dage senere døde han i smerte efter endnu et fald.
Jeg skriver ikke dette for at hænge enkelte medarbejdere ud. Tværtimod mødte vi mange dygtige og omsorgsfulde mennesker i hjemmeplejen. Problemet er større end det. Problemet er et system, hvor vurderinger og grænser tilsyneladende er blevet så stramme, at mennesker kan være meget syge, meget forvirrede og meget utrygge – og stadig blive vurderet til at kunne klare sig hjemme.
Jeg forstår godt, at Dragør Kommune er presset. Jeg forstår godt, at der mangler plejeboliger, personale og penge.
Men der er noget, vi er nødt til at tale ærligt om: Hvornår holder »længst muligt i eget hjem« op med at være omsorg – og bliver i stedet et svigt?
For nogle mennesker er hjemmet ikke længere et trygt sted. Ikke når man ikke kan finde rundt. Ikke når man ikke spiser. Ikke når man falder igen og igen. Ikke når man ligger alene på gulvet og venter på hjælp.
Vi taler meget om værdighed i ældreplejen. Men værdighed handler også om den sidste tid i livet. Om tryghed. Om ro. Om ikke at skulle bruge sine sidste kræfter på at overleve i et system, der først reagerer, når alt er ved at være for sent.
Min fars sidste tid kunne have været anderledes. For ham og for os som pårørende. Mere tryg. Mere menneskelig.
Det skylder vi at lære noget af. Ikke kun for hans skyld, men for alle de familier, der sidder i samme situation lige nu.
Med venlig hilsen
Annette Mahoney