Vores gode politikere er særdeles aktive i denne tid. Til vælgermøder, på gader og stræder og på Facebook.
Vi kan mærke det på alle vores kanaler: Dragør diskuterer Dragør.
Det er godt. Vi elsker en levende, lokal debat – det er derfor, vi driver Dragør Nyt.
Men i takt med, at valgkampen er gået et gear op, er noget andet også vokset: forsøg på at bruge vores store Facebook-gruppe, Dragørnyheder, som gratis kampagnekanal. Og dér har vi i den forgangne uge måtte trække en streg i sandet.
Debat er velkommen. Reklame er det ikke.
Det handler om mere end smag og behag. Det handler om, hvilken slags fællesskab vi vil være – og hvordan vi får en sund, bæredygtig lokalpresse i Dragør.
Det fællesskab, vi vil have
Dragørnyheder er tænkt som et sted for nyheder og argumenteret debat. Et sted, hvor man lytter til hinanden, svarer på det konkrete og bidrager til en aktuel samtale.
Når et opslag i stedet ligner en kampagne – slogans, plakater, klip, rene opfordringer til at stemme på en kandidat – så flytter det samtalen fra borger til borger over i ren promovering.
Det mudrer trådene til og skubber de mindre stemmer væk. Sådan en gruppe vil vi ikke have.
Så er der økonomien
Der er også en meget jordnær grund: Hver eneste gang et politisk budskab skubbes ud gratis i et eksternt opslag, flytter det opmærksomhed væk fra vores egne platforme – hjemmeside, app og avis – hvor læsninger og annoncer betaler for journalister, tryk og teknik.
Vi arbejder benhårdt på at bygge en stærk, lokal finansiering af Dragør Nyt.
Hvis de mest opsigtsvækkende politiske reklamer lever deres eget liv gratis i vores gruppe, så tager det brødet ud af munden på den avis, der skal dække jer alle – også efter valget.
Facebooks hammer
Og så er der reglerne. Facebook har for en uge siden helt lukket for politiske annoncer og arbejder stadig med stramme begrænsninger og kontrol af politisk indhold.
Det betyder, at grænsen mellem legitim debat og reklame konstant testes – også i grupper som vores.
Vi vil ikke være en genvej uden om de regler. Vi vil være et sted for reel samtale, ikke for omgåelser.
Vi ville egentlig gerne have taget penge for de promoverende budskaber i vores Facebook-gruppe. Men fordi Facebooks veje er så uransagelige, så har vi valgt, at heller ikke vi tager penge for annoncering af politiske budskaber i vores Facebook-gruppe.
Så er det godt, at der ikke er nogle begrænsninger i vores avis – hverken på tryk eller net.
Vi gør det her, fordi vi tror på den lokale samtale, og fordi vi gerne vil have en stærk, bæredygtig lokalavis – også efter at valgplakaterne er taget ned. Tak for forståelsen.
Og tak, fordi I er med til at holde samtalen i Dragør åben, ordentlig og vedkommende.