Debat

Derfor er det vigtigt med en ansvarlig økonomistyring

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Derfor er det vigtigt med en ansvarlig økonomistyring

I de seneste uger har der været mange valgmøder i Dragør. Det er altid en stor fornøjelse at være med til valgmøder. Også ved dette valg har Dragørs økonomi fyldt en del i disse debatter, og derfor vil vi gerne sætte nogle ord på, hvorfor det er vigtigt med en ansvarlig økonomistyring.

Hvad var det, vi startede valgperioden med?

Da vi tiltrådte den 1. januar 2022, var der brug for et nyt fokus og en ny økonomistyring. For virkeligheden var, at den politiske ledelse i sidste valgperiode fra 2018–2021 havde haft et stort forbrug, ligesom de også dækkede merforbruget ved at optage lån.

I sidste periode, hvor der ikke var en konservativ ledelse af kommunen, var vores kassebeholdning udfordret. På kun to år fra 2018 til 2020 var der et kassetræk på 140 millioner kroner.

År – kassebeholdning set over 365 dage:

  • 2018: 168.395.941
  • 2019: 102.550.991
  • 2020: 28.974.399
  • 2021: 46.003.530
  • 2022: 91.486.237
  • 2023: 82.811.602
  • 2024: 85.414.470
  • 2025: 146.893.429

Det betød også, at indenrigsministeren måtte gribe akut ind over for Dragør Kommune og meddelte i et brev den 19. august 2020, at »Social- og Indenrigsministeriet har konstateret, at Dragør Kommune har indberettet en gennemsnitlig likviditet, opgjort efter kassekreditreglen, på 13,8 millioner kroner efter 2. kvartal 2020, svarende til en gennemsnitlig likviditet per indbygger på cirka 969 kroner.«

Med andre ord kom der en alvorlig advarsel fra ministeren, der betød, at Dragør Kommune skulle lave en akut genopretningsplan.

Det gjorde det daværende flertal uden om Det Konservative Folkeparti. Men det blev løst ved, at der blev foretaget låneoptagning på 35 millioner kroner, så kassebeholdningen kunne styrkes.

Hvad har vi indført af styringsmekanismer?

En styring af kommunens økonomi, der alene bygger på låneoptagning i stedet for at få styr på merforbruget, er ikke konservativ politik. Af den grund er jeg også glad for, at Det Konservative Folkeparti sammen med støtte fra både Socialdemokratiet og Venstre fik vendt vores fokus på økonomistyring. Det er lykkedes, fordi vi tre partier har taget et fælles ansvar, og der var en fælles erkendelse af, at der var behov for en ændret styring.

Derfor har vi i denne periode indført både en ny økonomisk politik og en ny måde at lave budgetopfølgning på. Vores model bygger helt grundlæggende på, at budgetter er til for at blive overholdt. Det er vigtigt, lyder let, men er ikke altid en selvfølge i kommunal økonomi. Men vi holder fast, for det er et helt rimeligt krav at stille.

Det betyder, at enhver leder skal overholde sine budgetter, og kan det ikke lade sig gøre, hjælper man hinanden på tværs af ledergruppen. For vi har netop et fælles ansvar for, at den kommunale økonomi er i orden.

Hvad er resultatet?

Resultatet er tydeligt.

For det første er kassebeholdningen bygget op, så vi forventer at komme ud af 2025 med en solid kassebeholdning på knap 147 millioner kroner. Samtidig har vi undgået besparelser i flere år, og fra 2026 kan vi udvide servicen med yderligere 10,2 millioner kroner i varige forbedringer. Fra 2022 og frem til 2025 er servicerammen for Dragør blevet udvidet med 140 millioner kroner.

Jeg er som borgmester stolt over, at vi har vendt skuden. Det har vi gjort i fællesskab med de andre to partier i konstitueringsaftalen – med en økonomistyring, hvor budgetterne overholdes, med ekstraordinære afdrag på gælden på 40 millioner kroner og med en stærk kassebeholdning. Den har vi brug for, fordi vi står over for store renoveringer af havnens bassiner, udvidelse af plejehjemsboliger og kystsikring. Det har vi nu råd til at arbejde videre med.

Disse resultater kommer, fordi vi på tværs af Det Konservative Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet har taget ansvar.

Og hvad skal der ske i næste valgperiode?

I næste periode skal vi fortsætte den ansvarlige økonomistyring. For vi skal spare op til det, vi gerne vil forandre. Vi skal sikre budgetoverholdelse, og vi skal sikre udviklingen.

Jeg er klar sammen med mine mange andre kandidater fra Det Konservative Folkeparti til en bred politisk konstituering i næste periode for at sikre det brede samarbejde.

Venlig hilsen

Kenneth Gøtterup, borgmester
Martin Wood Pedersen
Trine Søe
Mia Tang
Theis Guldbech
Jan Madsen
Kurt Christensen, formand for vælgerforeningen
Den Konservative byrådsgruppe

Foto: Jesper Clausen

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER