For sagen er jo, at Socialdemokratiet har været med i forskellige flertal, har taget medansvar for alle større beslutninger og samtlige budgetter siden 2002 og har haft borgmesterposten i to perioder.
En væsentlig forskel er, at man med en socialdemokratisk ledet kommune ikke får en borgmester, der er optaget af, hvordan vi kan sætte skatten ned. I stedet får man en borgmester, der er dybt optaget af at udvikle og fremtidssikre vores lokale velfærdssamfund.
S for samarbejde
Lige nu er en femtedel af vælgerne ikke repræsenteret i de største beslutninger her i kommunen. Liste T og Sydamagerlisten står uden for en del større forlig og aftaler (dog er Sydamagerlisten med i det seneste budgetforlig).
Vi vil arbejde konstruktivt for et bredere samarbejde i kommunalbestyrelsen. Det må kunne lade sig gøre at overbevise partierne om, at det er bedst for Dragør, når vi står sammen om de største projekter og ikke mindst om økonomien.
Mere velfærd, grønnere by og ansvarlig økonomi
Socialdemokratiet tør udvikle vores lokale velfærdssamfund. Det gør vi for eksempel, når vi går forrest i kampen for gratis psykologhjælp til unge eller en borgerrådgiverordning, der kan guide og hjælpe borgerne i komplekse sager – initiativer, der fremmer sundhed og lighed. Ligesom vi vil være den stemme, der husker på, at vi også i Dragør har socialt udsatte borgere eller borgere med handicap, som har brug for hjælp og støtte. Dem må vi ikke glemme.
Vi vil fortsætte med at komme med nye idéer og hente inspiration fra andre kommuner til, hvordan vi kan gøre Dragør endnu bedre, især med fokus på velfærd for både børn og ældre.
Klimakampen skal også kæmpes i Dragør. Vi skal som kommune tage vores del af generationsansvaret for at løse klimakrisen. Det handler blandt andet om at sænke vores CO₂-udledning. Det gør vi for eksempel ved at udskifte vores bilpark til mere miljøvenlige biler, omlægge vores forbrug i vores kommunale institutioner, så vi prioriterer økologi og investerer i energirigtige løsninger i vores bygningsmasse.
I det hele taget skal vi vælge de grønne, bæredygtige og sunde løsninger.
Vi står på et solidt økonomisk fundament, og det skal vi bevare. De mål, som vi har været med til at vedtage, står vi vagt om, for de er forudsætningerne for en fortsat selvstændig kommune samt muligheden for at investere i fremtiden. Vores økonomiske politik skal til enhver tid være båret af ansvarlighed og lederskab – men også af modet til at tænke nyt. Visionen og målet med den kurs er et ubetinget ønske om at fremtidssikre Dragør og udvikle vores lokale velfærdssamfund.
En stabil økonomi skaber ro i hverdagen – både for borgere og medarbejdere. Det betyder færre gule og røde flag i vores institutioner og en langsigtet plan, der undgår stop and go-løsninger. På den måde skaber vi de bedste rammer for velfærd og for ledere og medarbejdere, som hver dag løfter Dragør.
Så Dragør skal stadig være gule huse, strandenge, Gåserepublikken, Amagermuseet, fastelavn og Søvangs hyggelige kvarterer. Men det skal også være flere lokale arbejdspladser, flere almene boliger, mere velfærd og fokus på klima og miljø.
Socialdemokratiet vil ikke revolutionere Dragør. Men vi vil forandre og udvikle vores by.
Det skal stadig være det Dragør, du kender – bare bedre.
Med venlig hilsen
Nicolaj Bertel Riber, borgmesterkandidat, Socialdemokratiet
