Debat

»Det er en kæmpe hån, en langfinger lige op i ansigtet på os«

T
Indlæg af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
»Det er en kæmpe hån, en langfinger lige op i ansigtet på os«
Thomas Arnbo er stærkt bekymret over byggeriet. Foto: Tim Panduro

Med udsigten til et fireetagers hus mod sydøst og en høj rækkehusbebyggelse i to plan helt op til en række haver på dele af Linde Allé og Stationsvej i Dragør, er flere beboere på de to veje temmelig bekymrede over fremtidens forhold i deres haver og hjem.

Højhuset vil æde den del af sollyset, der ikke forvejen bliver stoppet af de to blå etageejendomme på grunden, og rækkehusene kan plante mure, som naboerne frygter, kan være op til syv meter høje, helt op ad haver og få meter fra folks boliger.

Thomas Arnbo står i første række som beboer på Stationsvej. I dag afgrænses hans skel af de ret lave garagebygninger, der ligger på Dragørhjørnets grund. Men udsigten i fremtiden bliver noget mere brutal, frygter han – en frygt, der bliver illustreret med en syv meter høj stang med et flag med ordet nej i toppen. Fanen markerer den højde, han frygter, bygningen vil have.

Flere naboer blev allerede urolige, da borgmester Kenneth Gøtterup (C) i sommer skrev et par opslag om muligt byggeri på grunden – og uroen er ikke just blevet mindre, efter at Dragør Kommunes By-, Miljø- og Klimaudvalg tidligere i marts besluttede en startredegørelse for projektet. Det er et foreløbigt overblik, der kan danne grundlag for udarbejdelsen af lokalplanen.

»Megagrimme legoklodser«

Specielt rækkehusene bekymrer Thomas Arnbo.

»Pointen er, at der nu står skrevet i startredegørelsen, at rækkehusene i princippet kan opføres. Jeg er helt uforstående over for at politikerne i udvalget kan stå på mål for dét politisk,« siger han og peger også et på et andet forhold – nemlig parkering.

»I kommuneplanen står der, at det er et bærende princip, at der skal være parkering på egen grund, også ved bycentrene. Den er vedtaget af de samme partier, som nu vil bryde med det princip for kun fire år senere,« siger han med henvisning til, at der lægges op til, at der ikke nødvendigvis skal være parkeringspladser til alle boliger på grunden.

»Min kone er socialrådgiver, og hun har sagt, at jeg ikke må bruge ordet overgreb, fordi det er forbundet med værre ting. Men det er sådan, det føles«

Thomas Arnbo, nabo til Dragørhjørnet

Han langer hårdt ud efter Mathias Fabricius, der ejer Dragørhjørnet og peger på, at godt naboskab handler om tillid til, at man som naboer vil hinanden det godt:

»Den tillid er brudt her. At søge politisk opbakning til, at der direkte i skellet syd for vores grund skal opføres en syv meter høj og ni meter bred kæmpe mur, der stjæler alt sollys og udsyn til himmelen i en stor del af vores have, kan kun opfattes som helt igennem respektløst.«

Startredegørelsen har ikke mange lyspunkter, mener han. Kun en opfriskning med farveskifte på de blå facader vækker genklang hos ham.

»Alle synes, de to blå legoklodser er megagrimme, og alle vil gerne have facaderenoveringen. Det er der ingen af os naboer, der er modstandere af,« siger han og peger på, at det ikke fjerner bekymringen for resten af projektet.

»Min kone er socialrådgiver, og hun har sagt, at jeg ikke må bruge ordet overgreb, fordi det er forbundet med værre ting. Men det er sådan det føles. Det er en kæmpe hån, en langfinger lige op i ansigtet på os,« siger Thomas Arnbo.

Parkering og priser

På Linde Allé 8 bor Maria Christensen. Hun er også bekymret for byggeriet, der vil ligge i forlængelse af hendes have.

»Det går ud over os som naboer. Nogle af de ældre har hele deres opsparing stående i deres hus, og det vil gå ud over værdisætningen med byggeriet. Jeg er ikke så bekymret over den del, for jeg har længere tid til at indhente det. Men fremover vil generne for naboerne være altoverskyggende,« siger hun og nævner også parkeringen:

»I forvejen er der mangel på parkeringspladser, og når man bryder med principperne om parkering på egen grund, bliver det værre.«

»Det er vigtigt, at vi lytter til naboerne, men det er også vigtigt, at vi får et boligprojekt, der bidrager til Dragør med noget, vi har brug for«

Nicolaj Bertel Riber, formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget

»Gode retninger«

Formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget i Dragør Kommune Nicolaj Bertel Riber medgiver, at projektet kan vække opsigt.

»Det er et projekt på en markant placering i Dragør, så jeg kan godt forstå, at det giver anledning til overvejelser fra naboerne. Vi er med på, at vi skal lytte til naboernes bekymringer, og de er jo også inviteret til vores møde i udvalget i maj,« siger han.

»Det er vigtigt, at vi lytter til naboerne, men det er også vigtigt, at vi får et boligprojekt, der bidrager til Dragør med noget, vi har brug for. Projektet udstikker nogle gode retninger, men i det tætte naboskabs navn skal vi lytte. Og selv om vi har tiltrådt en startredegørelse, skal vi stadig blive klogere på forskellige ting i lokalplansarbejdet. Så det er ikke sikkert, at det ender med et projekt mage til det i startredegørelsen,« siger han.

»For eksempel kan man forestille sig en løsning, der indeholder rækkehuse, men som er mindre indgribende. Jeg er ikke byggefaglig, men vi har folk i forvaltningen, der har en faglighed til at afklare det,« tilføjer udvalgsformanden.

»De er imod alle former for byggeri, også der hvor erhvervslokalerne ligger, så det efterlader desværre ikke så mange ændringsmuligheder«

Dragørhjørnets ejer Mathias Fabricius om dialogen med naboerne

»En naturlig forpligtelse«

Ejeren af Dragørhjørnet, Mathias Fabricius har ejet ejendommen i mere end 15 år. Han har ikke haft mulighed for at stille op til interview, men han har svaret på enkelte spørgsmål fra Dragør Nyt.

»Jeg ser det som en naturlig forpligtelse fortsat at vedligeholde og udvikle ejendommen. Bankens fraflytning, efter mere end 65 år på adressen, har nu muliggjort nogen nye udviklingsmuligheder, frem for blot at leje ud til et pizzaria eller et andet take away-koncept,« skriver han blandt andet.

Mathias Fabricius svarer ikke på et spørgsmål om, hvorvidt han forstår naboernes bekymring om højt byggeri tæt på vinduerne, men understreger, at han har været i dialog med naboerne.

»Jeg inviterede alle naboer til et dialogmøde forud for startredegørelsen, for netop at drøfte projektet, men holdningen var desværre meget klar. De er imod alle former for byggeri, også der hvor erhvervslokalerne ligger, så det efterlader desværre ikke så mange ændringsmuligheder,« skriver han.

Foreslår nej til rækkehuse

Selv om politikere fra et stort flertal har godkendt startredegørelsen i By-, Miljø- og Klimaudvalget, er der ikke total enighed om byggeriet på Dragørhjørnet i Dragørs kommunalbestyrelse.

»Det vil blive verfet af«

Peter Læssøe, Liste T, om den forventede reaktion fra kollegaerne i kommunalbestyrelsen om listens forslag om et nej til rækkehuse på Dragørhjørnet

Ved det månedlige møde på torsdag stiller Liste T – der er repræsenteret med to af de 15 medlemmer – et forslag, om, at »rækkehusene i baggården udgår af startredegørelsen«, og at »det tydeliggøres, at der ikke kan bygges i mere end tre plan på hjørnet af Kirkevej/Stationsvej«.

»Rækkehusene forekommer at være urealiserbare. Socialdemokratiet, Konservative og Venstre har besluttet en startredegørelse på trods af indsigelser, mails til kommunalbestyrelsen og snakke med naboer, der synes, det er en dårlig idé. For os er der samtidig bekymringer om affaldshåndtering, brandslukning og parkering, så i praksis forekommer det umuligt at gennemføre,« siger Peter Læssøe, der repræsenterer Liste T i kommunalbestyrelsen.

»Politisk har vi den holdning, at man ikke skal beslutte den slags rammer, hvis man ikke kan vedtage dem i en lokalplan,« siger han og erkender, at Liste T’s forslag næppe vil få sin gang på jord i byrådssalen i den stik modsatte ende af Kirkevej.

»Det vil blive verfet af. Vi får vores tre minutters taletid, og så kan det være, at Nicolaj (Bertel Riber, red.) siger et eller andet, men debatten bliver ikke særlig lang,« spår han.

Stationsvej Thomas Arnbo nabo Dragørhjørnet Tim Panduro (9).JPG
Sigtelinjen fra Linde Allé, som den ser ud i dag. I baggrunden skimtes masten, der markerer den højde, Thomas Arnbo frygter, byggeriet vil få. Foto: Tim Panduro
0312-Dragørhjørnet-prospekt-28-3.jpg
De nye rækkehuse bag Dragørhjørnet, som arkitekten forestiller sig dem. Illustration Danielsen Architecture

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER