Det er attraktivt som børnefamilie at flytte til Dragør, og det er rigtig dejligt, at mange, der er vokset op i Dragør, flytter tilbage, når familien er stiftet. Det er naturligt, for som barn og ung bor man tæt på skov og strand, åbne vidder, masser af gode idrætsforeninger, daginstitutioner og skoler.
At flytte tilbage til Dragør er derfor noget, alle os, der er vokset op her, kan forstå og relatere til. Netop derfor skal vi også værne om det gode børne- og ungeliv i Dragør.
Dagtilbud
Vi har det seneste år oplevet, at der har været et faldende børnetal i Dragør. For Det Konservative Folkeparti er det vigtigt, at vi – trods faldende børnetal – fastholder det antal institutioner, vi har i dag. Det skal vi, fordi vi skal sikre, at vi også i fremtiden kan tage imod børn på en god og ordentlig måde, hvis børnetallet stiger. Derfor vil vi ikke lukke nogen institutioner.
Vi er også rigtig glade for, at det er lykkedes at bevare dagplejen. Dagplejen er et vigtigt alternativ til daginstitutionerne – til stor glæde for mange familier.
Samtidig er det vigtigt at fastholde vores ambition om, at 60 procent af personalet skal være uddannede pædagoger. For den pædagogiske kvalitet er vigtig. Det er derfor også dejligt, at vi har kunnet tilbyde mange af vores medhjælpere, der har været i Dragør Kommune i mange år, at blive uddannet til pædagoger. De relevante kvalitetskrav, kombineret med dygtige ledere og medarbejdere på vores institutioner, giver høj trivsel hos børnene – og det skal vi holde fast i de næste fire år.
Skoler
Skolerne i Dragør har, som en naturlig forlængelse af de gode år i daginstitutionerne, en høj elevtrivsel og meget flotte resultater. Det kommer ikke af sig selv, men fordi forældre og elever bakker op om skolerne og deltager i fællesskabet for at skabe de bedste rammer. Det giver uden tvivl vores dygtige ledere, skolelærere og pædagoger de bedste betingelser for at udfolde fagligheden.
Rammerne for den gode skole er lagt – med ugentlige fleksdage, skoledistrikter, så vi kan holde klassekvotienten så lav som muligt og samtidig bevare en meget høj faglighed.
Jeg er hvert år imponeret over de forskellige emneuger, indholdet i fleksdagene, anvendelsen af vores udeskole og ikke mindst den årlige naturvidenskabsfestival, hvor nogle ofte svære fag bliver til fælles læring, leg og viden.
Samtidig har vi fået skabt en specialklasserække, som nu udvides med flere elever. Det har den store fordel, at elever, der har særlige udfordringer i en periode, kan få den rette hjælp i Dragør og ikke hver dag skal transportere sig langt væk. Det giver også mulighed for at bevare tilknytningen til sin tidligere skole i Dragør, til UngDragør og til sportsklubberne. At vi kan tilbyde det enkelte barn og den enkelte familie dette, er rigtig godt – både på den korte og den lange bane.
UngDragør
I denne periode har vi sammenlagt Ungdomsskolen og Klub Dragør i det nye tilbud UngDragør. Det har vi gjort, fordi det ikke er godt at have to konkurrerende tilbud, der kæmper om de samme unge. Det ville vi gerne gøre bedre, og derfor blev tilbuddene samlet i ét, der – sammen med børn og unge – kan udvikle aktiviteter og fællesskaber.
Det er lykkedes, og der er skabt mange nye tilbud. Men vi er ikke færdige. For i næste periode skal vi have sat endnu mere strøm til inddragelsen af børn og unge. Jeg ser gerne, at vi hvert år har inddragende processer, hvor vi sammen med de unge planlægger næste års aktiviteter og tiltag i UngDragør.