HOFOR var i januar desværre nødt til at sætte projektet med etablering af en ny vandledning til Dragør på pause. Den nye ekstra vandledning skulle øge forsyningssikkerheden og samtidig sikre nok og blødere drikkevand til borgerne i Dragør Kommune.
Årsagen til pausen er, at HOFOR i forbindelse med et faseskift i projektet vurderede, at en ny vandforsyningsledning ikke kunne finansieres af HOFOR Vand København A/S, men at den skulle finansieres af HOFOR Dragør Vand A/S fuldt ud.
Torsdag den 23. april holdt By-, Miljø- og Klimaudvalget i Dragør temamøde om sagen, hvor alle kommunalpolitikere var inviteret med. HOFOR var inviteret til at deltage med oplæg og for at svare på spørgsmål og kommentarer. Vi præsenterede og gennemgik indledende udkast til de forskellige mulige løsninger, derudover blev der redegjort for den juridiske ramme for finansiering af vandledninger, og vi fik mange gode spørgsmål.
På vegne af HOFOR beklagede jeg også dybt forløbet og den bekymring, som den meget sene udmelding om pause i projektet med en ny vandledning skaber for både politikere og borgere i Dragør. Vi er selv rigtig ærgerlige over forløbet og de meget uhensigtsmæssige konsekvenser, som det har for Dragør Kommune.
Dragør Kommune har ikke været præsenteret for et retvisende og fyldestgørende beslutningsgrundlag, hvilket vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt for at rette op på i det arbejde, som nu er sat i gang.
På temamødet gav politikerne en række både konstruktive og kritiske input, som HOFOR tager med i det videre arbejde. Med afsæt i kommunalbestyrelsens ønsker er HOFOR nu i gang med at screene mulige løsninger, der kan styrke den nuværende forsyningssikkerhed i kommunen med indledende vurderinger af tidshorisonter, økonomi og konsekvenser for vandprisen.
HOFORs opgave er at sikre en screening af de mulige løsninger, der kan give et godt grundlag, så der senere i år kan træffes en beslutning i kommunalbestyrelsen om vejen frem for vandforsyningen i Dragør Kommune.
Med venlig hilsen
Rebekka Nymark