Dragør er ikke en soveby – men der er udfordringer med handelslivet

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Dragør er ikke en soveby – men der er udfordringer med handelslivet

Eftermiddagens og aftenens debat på Dragør Skole under temaet »Livet mellem husene« kom mandag fra start med en skarp diskussion allerede ud fra det første spørgsmål.

»Hvordan undgår man, at Dragør bliver en soveby,« lød første spørgsmål til politikerpanelet fra ordstyrer Rasmus Mark Pedersen, der er redaktionschef her på Dragør Nyt, som står bag debatarrangementet.

Det fik politikerne i den første spørgerunde til at reagere.

»Man kunne starte med at blive en lille smule krænkelsesparat. Vi har en levende by og en levende kommune med masser af grønne områder,« lød det fra Venstres kandidat og nuværende kommunalbestyrelsesmedlem Helle Barth, der afviste soveby-påstanden, mens Anne Grønlund, der opstiller på sin egen liste pegede på en udfordring, der ligger i alderssammensætningen i Dragør.

»Vi har en af de ældste befolkninger i Danmark, og vi skal være attraktive for unge familier i alle indkomstgrupper.«

Hvad er vores regnskov?

Kenneth Gøtterup, der er den konservative spidskandidat i Dragør, afviste også påstanden.

»Vi synes ikke, vi er en soveby, og vi er heller ikke på vej derhen. Vi summer af arrangementer, vi har en havn, der er fyldt med liv, og vi har et hav af foreninger. Det skal vi understøtte,« hed det fra Kenneth Gøtterup, mens Else lykke Madsen fra de Radikale foregreb den senere debat.

»Der sker så meget herude. Men Randers har en regnskov, Kastrup har Den blå Planet, og vi har en havfrue,« sagde hun med henvisning til den store og omstridte havfruestatue, som Slots- og Kulturstyrelsen har krævet fjernet fra Dragør Fort, fordi den bryder med fredningsbestemmelserne, og som Dragør Kommune efterfølgende har afvist at modtage som gave fra dens skaber Peter Bech. Den debat blev dog skudt videre til senere, da Rasmus Mark Pedersen førte debatten tilbage til sovebydiskussionen.

Her medgav Thomas Wærling, de er kandidat for Sydamagerlisten, at Dragør følger definitionen på en soveby ved at folk kører på arbejde i andre kommuner.

»Men de kommer hjem og er aktive. Men der er en risiko i det bynære forretningsliv. Vi skal som lokalsamfund støtte erhvervslivet, og man kunne blandt andet putte det luftige projekt med Erhvervsområde Nord væk og bruge millionerne på at støtte erhvervslivet,« hed det fra Thomas Wærling, der dermed fik skubbet debatten videre over på erhvervslivet – ikke mindst butikslivet på hovedgaden Kongevejen.

Reklamer på parasoller

Venstres Helle Barth pegede på, at de kommunale processer kan speedes op.

»Kommunen skal understøtte, at det skal være nemmere at få en forretning op at køre. Man kan gøre det hurtigere at få ansøgninger igennem forvaltningen,« sagde hun.

Anne Grønlund rettede en skarp kritik mod kommunen – og en ros til handelslivet.

»Mange driver Kongevejen til trods for den kommune, vi har. Vi udnytter ikke alle de muligheder, Dragør har, som lokalsamfund,« sagde hun og opfordrede til, at der blev indført parkeringsordninger og shuttlebusser, der blandt andet kunne sikre turismen.

Da Rasmus Mark Pedersen bad hende uddybe kommunens rolle, sagde hun blandt andet at »Kommunen går ned og detailbestemmer, om der må være reklamer på parasoller, og vi har ikke toiletter nok. Det er pinligt«

Det fik Kenneth Gøtterup til at gå stærkt i rette med hende.

»Du har i flere debatter sagt, at Dragør er et dårligt sted at bo. Men i denne periode har kommunalbestyrelsen udvidet udeserveringen, givet mulighed for udeservering om vinteren, Havslapning har fået udeservering på havnen, Espersen får en tagterrasse, så vi har været meget lydhøre,« sagde han inden han forsvarede et omdiskuteret forbud mod reklameparasoller.

»Vi skal holde øje med parasoller og den slags, for ellers ser det ud ad Helvede til. Vi skal finde balancen mellem folk, der bor i byen og erhvervslivets interesser.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER