Den store og omstridte havfruestatue, som Slots- og Kulturstyrelsen har krævet fjernet fra Dragør Fort, fordi den bryder med fredningsbestemmelserne, og som Dragør Kommune efterfølgende har afvist at modtage som gave fra dens skaber Peter Bech, deler vandene blandt Dragørs politikere.
Det fremgik tydeligt på mandagens valgdebat på Dragør Skole, der var delt i to kandidatrunder.
»Havfruen kan stå ude på det fremskudte dige, når det engang er på plads,« sagde Thomas Wærling fra Sydamagerlisten med henvisning til kystsikringsprojektet, som vil blive debatteret ved et senere arrangement.
»Så kan den få røde lamper på begge attributter,« sagde han og kørte sin pointe hjem:
»Indtil da kan den stå på genbrugsstationen.«
Anne Grønlund, der stiller op på sin egen liste sagde kort »ja til havfrue«, Socialdemokraternes Nicolaj Riber og Liste T’s Annette Nyvang sagde det modsatte – et nej til havfruen i stedet for et ja.
Kæmpestore bryster
Presset på spørgsmålet uddybede Nicolaj Riber.
»Jeg synes, at den fylder så meget, at det er svært at se, hvor den skulle kunne være. Den stod godt på fortet, men der må den ikke være. Kommunen har også langt større problemer end hvor man skal stille en havfrue,« sagde han til spredt bifald fra salen.
Annnette Nyvang fra Liste T kommenterede, at »man skal spørge sig selv, hvorfor historien er gået hele verden rundt. Det er på grund af dens kæmpestore bryster. Jeg vil gerne vide, hvor havfruer tager hen for at få indsat implantater. Den har ikke nogen kunstneriske værdier. Dragør fortjener noget mere end en havfrue med utroligt store flotte bryster.«
Spørgsmålet tilsyneladende fylder så meget hos Dragørs konservative, at de ifølge spidskandidat Kenneth Gøtterup har taget et usædvanligt skridt.
»Havfruen,« sagde han og udtrykte en lyd, der udtrykte både tvivl og ærgrelse.
»Vi har fritstillet den konservative gruppe, hvis spørgsmålet kommer til afstemning i kommunalbestyrelsen,« lød det videre fra Kenneth Gøtterup.
»Jeg synes den er frygtelig at se på, men vores liv bliver ikke dårligere af, at den er her. Men vi kan ikke have et samfund, hvor det et problem, at kommunen ikke vil tage imod noget, folk vil give.«
Færgeleje, rundkørsel eller skov
Helle Barth, der er kandidat for Venstre, har som formand for Klima- By- og Erhvervsudvalget været med til at afvise gaven fra Peter Bech.
»Vi sagde pænt nej tak. Jeg synes, statuen er for stor, og jeg kan ikke se, hvor den skulle kunne stå,« sagde hun og understregede, at det ikke drejede sig om havfruens udformning.
Leif Nielsen fra SF henviste til gengæld til havfruens kropsbygning.
»Vi synes ikke, at havfruen kan bære den debat. Der er ikke noget forkert ved at have en havfrueskulptur stående. Kunst er for alle. Man kan gå rundt på Thorvaldsens Museum og se tissemænd, men kunst skal lave lidt ravage, så hvorfor ikke,« sagde han og gav dermed støtte til, at der kan findes plads til havfruestatuen i Dragør.
Moderaternes Jan Sahlgren foreslog, at havfruen blev sat ned på det gamle færgeleje, hvor den kunne trække turister.
»Så kunne de blive sat af nede i den anden ende af den gamle by og gå igennem der,« sagde han.
Også Dansk Folkepartis Morten Dreyer støttede havfruen – og pegede på, at Googleanmeldelserne er på 4,9 ud af fem – mens den Lille Havfrue har en rating på 4,1.
»Jeg ville sætte den på rundkørslen ved Prins Knuds Dæmning. Så er den væk fra fortet,« sagde han og pegede på, at kunstneren Isensteins enke tidligere tilbød 6000 kunstværker til Dragør Kommunen – en gave, der også blev afvist.
Han understregede dog, at »havfruen er ikke kunst, det er kitsch, og den slags lever sit eget liv.«
Michael Thurau fra Liberal Alliance kom med et alternativt forslag – der vakte latter.
»Jeg kender en trold ude i en skov, der er meget ensom. Den kunne få selskab,« sagde han med henvisning til Bjarke Cirkelsten, der gemmer sig i skoven nær Søvang.