Vi kan alle være enige om, at Dragørs gamle by er en perle – men også et sted, hvor parkeringsproblemerne presser både borgere og handlende.
Michael Thurau fra Liberal Alliance har helt ret i, at tidsbegrænsninger og kontrol kan hjælpe med fordelingen af de få pladser, vi har. Men i Dragør er udfordringen større.
Vi har mistet pladser, for eksempel 26 på Vestgrønningen, hvor der nu kun er fire el-ladestandere. Det betyder, at byens centrum reelt har 30 færre pladser, samtidig med at der er alt for få handicappladser – eksempelvis blot to ved Fysiq træningscenter. Det rammer både borgere med særlige behov og det lokale erhvervsliv.
Med næsten 15.000 borgere og mange husstande med to til tre biler, plus erhvervsbiler, bliver presset på parkering stort. Det betyder, at lokale kunder har svært ved at handle i byen, og risikoen for butiksdød stiger, hvis vi ikke handler nu.
Dansk Folkeparti i Dragør mener, at det ikke er nok kun at diskutere beboerlicenser og tidsbegrænsning – det er symptombehandling. Vi bør kigge på løsninger, som sikrer reelt flere pladser, for eksempel:
- Undersøge mulighederne for p-kældre eller udvidelser af eksisterende arealer i bymidten.
- Flere handicappladser og bedre tilgængelighed for borgere med behov.
- Klar markering og udnyttelse af fjernparkering ved havnen og andre områder, kombineret med tryg adgang til bymidten.
Samtidig ser vi positivt på de nye cykelstier, som forbedrer sikkerheden for både cyklister og fodgængere. Vi ønsker flere cykelstier, hvor det er muligt, og ser gerne, at hastigheden nedsættes til 40 kilometer i timen i hele Dragør by samt etablering af flere vejchikaner, hvor det giver mening, da vi desværre stadig oplever, at der køres for stærkt.
Dragør har en unik kultur og handel – men uden plads til biler og uden fokus på sikker trafik stopper bylivet. Vi skal turde tænke fremtidssikret, så byens borgere, handlende og besøgende har en by, der fungerer året rundt – både med parkeringsmuligheder og sikker trafik.
Presset på parkering er derfor massivt, og uden handling risikerer vi butiksdød, fordi lokale kunder ganske enkelt ikke kan finde plads og i stedet kører til Tårnby, Fields eller København.
I København oplever man de samme udfordringer, og her har man set på løsninger som p-kældre og fleretagers parkeringshuse. Dragør bør også komme på banen. Det kræver, at kommunen bestiller en forundersøgelse.
Dragør er en attraktiv by, men vi må indse, at parkering er en af de største barrierer for at bevare byens livskraft. Op til KV25 bør vi kræve, at der kommer konkrete planer for flere p-pladser.
Parkering er ikke kun en teknisk detalje – det er et spørgsmål om byens fremtid.
Jørgen Honoré, Dansk Folkeparti