Debat

Dragør skal have en stærk stemme i lufthavnsdebatten

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Dragør skal have en stærk stemme i lufthavnsdebatten

Henrik Kjærsvold-Niclasen (V) deltog den 18. september i det andet møde i lufthavnens dialogforum som repræsentant for Dragørs kommunalbestyrelse. Det var et møde, hvor vi fik flere positive meldinger, men hvor det også stod klart, at udfordringerne stadig er store.

Vi noterede os især, at lufthavnen planlægger at øge antallet af målestationer for ultrafine partikler i 2026, og at man vil dele data mere åbent fremover. Det er skridt i den rigtige retning og et signal om, at vores lokale bekymringer bliver taget alvorligt.

Samtidig må vi være ærlige: Der er fortsat væsentlige bekymringer. Støjen fra natflyvninger er til stor gene for mange borgere, og helbredseffekterne af partikelforurening er fortsat uafklarede. Her må Dragør insistere på at få klare svar og reelle forbedringer.

Vi ser derfor meget frem til kommunalbestyrelsens eget temamødet den 29. september, hvor vi skal drøfte lufthavnens betydning for Dragør. Det bliver en vigtig lejlighed til at møde repræsentanter fra Københavns Lufthavn samt forskere fra Aarhus Universitet, der står bag de seneste målinger af partikelforurening.

For Venstre er det afgørende, at vi både tager ansvar og insisterer på en saglig dialog. Lufthavnen er en stor arbejdsplads og vigtig for hele Danmark, men Dragør må ikke betale prisen i form af ringere miljø og livskvalitet.

Henrik Kjærsvold-Niclasen, spidskandidat
Helle Barth, 2. viceborgmester
Erik Skovgaard Nielsen, lokalformand for Venstre i Dragør

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER