Debat

Dragør skal turde satse – på erhverv, arbejdspladser og mennesker

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Dragør skal turde satse – på erhverv, arbejdspladser og mennesker

Erhvervslivet i Dragør er mange ting.

Det er butikkerne i bymidten, håndværkerne, restauranterne, hotellerne og de mange, som hver dag arbejder i og omkring lufthavnen. Det er service, initiativ og vilje – og en vigtig del af vores lokale identitet.

Historisk har Dragør levet af fiskeri, handel og håndværk. Senere kom servicefagene, turismen og mange familier, som min egen, der drev bageri og konditori i byen i næsten 20 år.

Dengang var der fem bagerier, og da vi flyttede hertil, boede her kun omkring 3.000 borgere.

Det siger noget om, hvor meget byen har udviklet sig – men også om, at vi skal passe på det lokale erhverv, hvis vi vil bevare Dragørs sjæl og sammenhængskraft.

Nye tider – nye behov

Dragør har i dag et erhvervsliv, der kæmper med mangel på plads og arbejdskraft. Mange nye virksomheder vil gerne etablere sig her, men der mangler ledige erhvervsgrunde.

Derfor støtter Dansk Folkeparti udviklingen af Erhvervsområde Nord – men på en realistisk og gradvis måde.

Udbyg fra nord, i takt med at grundene sælges, og indtægterne kommer ind. Så får vi vækst med omtanke og ikke overophedning.

Materielgården som nøgle til en win-win-løsning

Samtidig må vi se på, hvordan vi sikrer arbejdskraften.

Hvor skal håndværkere, sosu’er og butiksansatte bo, hvis almindelige boliger er for dyre? Her kunne man se på Materielgårdens areal, cirka 4.000 kvadratmeter. Ved at flytte Materielgården til det nye erhvervsområde kan grunden frigives til omkring 50 almene og mindre lejeboliger.

Det vil skabe balance: nye virksomheder og arbejdspladser i nord – og nye boliger til dem, der arbejder her i byen. En reel win-win-situation.

Derudover bør Slørvej færdiggøres som adgangsvej, så erhvervsområdet bliver trafiksikkert og logisk sammenhængende.

Sådan skaber man udvikling med omtanke og samarbejdsvilje – ikke bare snak.

Havnen, turismen og det levende Dragør

Vores havn er byens hjerte. Når den kommende havneudbygning står færdig med flere maritime butikker, restauranter/caféer og et kulturcenter, skal den bruges klogt: til liv, oplevelser, lokale erhverv og turisme.

Flere gæster er en gevinst, men kun hvis vi samtidig passer på det ægte Dragør – de gule huse, de små butikker og det lokale fællesskab.

Samarbejde og sund fornuft

Som Morten sagde til mig: Man må gerne være skarp i tonen, så længe man også er samarbejdsvillig.

Og det er præcis sådan, jeg ser det.

For Dragør skal turde tænke fremad, men gøre det sammen.

Erhverv, bolig og turisme hænger sammen, og hvis vi tør kombinere tradition og udvikling, kan Dragør blive et forbillede for hele Amager.

Jeg har selv boet her siden 1956 og set, hvor meget byen har forandret sig.

I dag, med næsten 15.000 borgere, bør vi have endnu mere at byde på: mere kultur, bedre erhvervsmuligheder og flere lokale arbejdspladser.

Dragør skal tro på sig selv – og det gør vi bedst med sund fornuft og fælles vilje.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER