Med temperaturer lige omkring de 20 grader i luften – og cirka 8–9 grader i vandet – nåede den første maj-weekend nye forårshøjder. Timingen kunne ikke have været mere perfekt. For samtidig blev den godt 279 lange badebro lagt ud i Søvang. Og Dragør Søbad åbnede officielt for sæsonen med varslet om de nye regler: At søbadet på varme dage med særligt mange gæster dropper kønsopdelingen og laver fællesområde over det hele fra klokken 12–17.
Sydstrandsbroen, som blev indviet sidste år, er også lagt ud og klar til sin anden sæson, ligesom de andre badebroer langs Dragørs 13 kilometer lange kyst er det.
Dragør er og bliver et helt fantastisk sted, hvor nærheden til vandet får sommerfølelsen til at strække sig fra nu og til langt hen i september. Et faktum, der ikke bare gør Dragør-borgerne glade, men som også i 120 år har trukket badegæster fra hele hovedstadsområdet.
Det var nemlig i starten af 1900-tallet, at københavnerne begyndte at strømme til Dragør for at nyde naturen og badevandet. De blev kaldt landliggere, fordi de ofte flyttede hele husstanden herud for sommeren. De lejede sig ind i private hjem, på pensionater og hoteller for at komme væk fra storbyen.
Ikke mindst fra sommeren 1907, hvor Amagerbanen blev indviet og gjorde det nemmere at komme herud. Efter sigende tog hele 5.000 mennesker fra København til Dragør med toget den første søndag i juli, efter at banen var åbnet.
Dragør Strandhotel fik også sit navn i 1907, men var blevet bygget tilbage i 1845 og havde aner helt tilbage i 1600-tallet som kro. Og i 1908 åbnede så Dragør Badehotel, som i begyndelsen blev kaldt Det Nye Strandhotel.
Dragør Søbad trak i øvrigt også badegæsterne til. Det var blevet etableret allerede i 1890 ud for Rønne Allé. I 1934 blev det flyttet til sin nuværende placering syd for Dragør Fort, som i øvrigt var blevet bygget i 1914 og tog noget af badehotellets udsigt.
Og hvorfor er det nu, at jeg kaster mig ud i historiefortælling, som min gode kollega Tim Panduro normalt excellerer i?
Fordi man i denne uges avis kan læse om, at Dragør Badehotel – som har været igennem en række forskellige ejere, siden det åbnede – ønsker at være noget helt andet. Det er ikke længe siden, vi kunne fortælle, hvordan arbejdet med et nyt og moderne badehotel skred frem. Men nu er der kommet andre planer på bordet, som Dragørs politikere skal tage stilling til. Det skal Dragør Nyt bestemt ikke. Men det var dette – og tilsynekomsten af de mange badebroer og den stigende temperatur – der fik mig til at tænke på Dragørs historie som badeby.
Og på, hvor skønt det bliver at dyppe tæerne i vandet igen. Det er let at forstå, at bademulighederne gennem tiden ikke blot har tiltrukket de lokale, men også turisterne.
Rigtig vinterbader er jeg ikke endnu (med kun tre isnende badeture bag mig), men til gengæld skal der ikke høje badevandstemperaturer til, før jeg hopper i bølgerne om foråret. Om det så er på Mormorstranden, på Sydstranden eller ved lystbådehavnen.
Der dufter allerede af saltvand, softice og solcreme over det hele.
KMJJ