
Mit Dragør – hvordan ser det ud, hvis jeg kunne bestemme. Det vil Dragør Nyt i den kommende tid spørge forskellige børn og unge om. Det er avisens børne- og ungereporter Laura Videbæk på 14 år, der står for både tekst og foto.
Theo og Kasper på 12 år samt Arthur på 13 år er glade for at være unge i Dragør.
»Det er ret let at planlægge at være sammen, fordi alle bor tæt på hinanden,« fortæller Kasper om en af de gode ting i Dragør.
Også fodboldbanerne og Hollænderhallen er steder, de udnytter meget. Her mødes de både til træning og med vennerne efter skole.
Fritidsklubben betyder også meget for dem, fordi den samler unge med forskellige interesser.
»På fritidsklubben snakker man også meget med nogle af dem fra de andre skoler,« fortæller Kasper.
Ønsker sig fastfood og salatbod
Selvom de nævner, at der er mange fede madsteder, synes de stadig, at der mangler en bestemt slags mad: Takeaway og fastfood-steder.
»Det kunne være fedt med flere butikker,« siger Theo, og fortsætter:
»En Maccen (McDonalds, red.) kunne være mega fed.«
Arthur er helt enig, men tilføjer også, at det kunne være fedt med sundere takeaway.
»Det er meget burger- og pizzasteder, men der er ikke rigtig noget sundt,« fortæller han.
Arthur kommer lidt efter i tanke om, at en salatbod kunne være en god idé.
En klar besked til borgmesteren
Men selvom de er glade for Dragør, er de også klar på forandringer.
Ord som læringsform – det som voksne ville kalde undervisningsdifferentiering – er noget de nævner.
»Jeg synes, at det ville være en god idé at give nogle nemmere opgaver og mere hjælp til dem, der har svært ved det. Og så dem, der har nemt ved det, kunne få nogle svære opgaver. Det vil være meget bedre i stedet for at finde sådan et mellemniveau, hvor ingen er tilfredse,« fortæller Arthur.
Også mangel på ressourcer er noget, de sætter ord på:
»Der kunne godt komme lidt flere penge til Dragørs skoler,« mener Theo.
Kasper nævner til gengæld også, at lærerne gør sig umage med at gøre skolen til et godt sted – også selvom lidt nyere bøger ville glæde ham.
»Der er mange gamle bøger, og mange ting, der ikke har virket i lang tid. Der mangler ressourcer,« erklærer Kasper.
Til sidst kom de med en besked til borgmesteren:
»Vi har brug for flere penge til skolerne« fortæller Arthur, som også har forhørt sig hos venner fra de andre skoler, som mener det samme.