Debat

Du bør passe på dit vand – det gør jeg

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Du bør passe på dit vand – det gør jeg

I Dragør Nyt nr. 6 fra den 4. februar 2026 kunne vi læse, at Dragørs vandforbrugere kommer til at betale hele regningen på omkring 110 millioner kroner for den nye vandledning til København (læs artiklen her, red.).

Årsagen er alvorlig, men velkendt: Vores lokale vandboringer er forurenet – blandt andet med PFAS. Risikoen og omkostningerne ved fortsat at bruge dem er for store, og derfor er boringerne lukket.

Konsekvensen er, at der sandsynligvis skal etableres en ny hovedvandledning fra København til Dragør. Ifølge Dragør Nyt vil en sådan ledning betyde en merpris for os forbrugere på cirka 11–12 kroner per kubikmeter vand – svarende til omkring én øre per liter (kilde: områdechef i HOFOR, Anne Scherfig).

Det, der undrer mig, er, at finansieringen – og dermed prisstigningen – tilsyneladende kommer bag på vores lokale politikere.

Den nuværende konservative viceborgmester, Martin Wood Pedersen, har været Dragør Kommunes repræsentant i HOFORs bestyrelse de seneste fire år. Med den nuværende konstituering er det borgmester Kenneth Gøtterup (C), der har overtaget posten. Det er derfor nærliggende at antage, at kommunalbestyrelsen via sin repræsentant har været orienteret om de kommende investeringer og deres økonomiske konsekvenser for os forbrugere.

En ny vandtransportledning har været til debat siden 2021 og er nødvendig for at sikre forsyningssikkerheden af rent drikkevand i Dragør. Alligevel virker det, som om ansvaret i debatten placeres hos HOFOR – at de har givet Dragør forkert rådgivning. Det er her, kæden hopper af.

Ifølge Dragør Nyt havde borgmesteren og formanden for By-, Miljø- og Klimaudvalget en forventning om, at udgifterne på 110 millioner kroner skulle fordeles på alle HOFORs forbrugere. I stedet er det alene Dragørs borgere, der skal betale. Måske er det både naturligt og rimeligt? For vil vi som forbrugere i Dragør betale for nye vandledninger i Brøndby eller Vallensbæk?

HOFOR er Hovedstadens Forsyningsselskab og leverer vand og spildevandsrensning til omkring én million forbrugere. Som forbrugere hos HOFOR har vi både medbestemmelse og indflydelse på, hvordan vi sikrer rent drikkevand, beskytter grundvandet og passer på vores havmiljø – nu og i fremtiden.

I HOFORs bestyrelse sidder nemlig repræsentanter fra de otte ejerkommuner samt to forbrugerrepræsentanter, der vælges for en fireårig periode. Valget af forbrugerrepræsentanter finder sted netop nu – fra den 9. marts til den 10. april.

Jeg har valgt at stille op som kandidat som din forbrugerrepræsentant, fordi rent vand ikke er en selvfølge, men en af vores vigtigste ressourcer. Jeg vil gerne være med til at sætte retning for rent drikkevand, bedre rensning af spildevand og løsninger på de klimaudfordringer, hovedstadsområdet står over for.

Min interesse for vand udspringer blandt andet af PFAS-forureningen i Dragør, men også af den voksende belastning og forurening af vores havmiljø i Øresund. Vores drikkevand er under stigende pres, og en del af løsningen er både politisk og teknologisk. En anden del handler om os som forbrugere: at bruge vand med omtanke og forstå, at rent vand ikke er givet. Vand er en kritisk ressource, som vi er afhængige af ikke bliver forurenet.

I august 2024 deltog jeg i det årlige nationale klimatopmøde i Lemvig (Klimatorium, Danmarks internationale klimacenter), hvor HOFOR som Danmarks største forsyningsselskab var en markant aktør. Her præsenterede HOFOR både eksisterende og fremtidige teknologier til spildevandsrensning – et arbejde, der er helt afgørende, hvis vi skal beskytte grundvand og havmiljø, før skaderne bliver uoprettelige.

Med mit engagement i vand, miljø og forbrugerinteresser håber jeg på din stemme som forbrugerrepræsentant i HOFOR.

Brug din stemme. Deltag i valget mellem den 9. marts og 10. april, og gør din indflydelse gældende som vandforbruger. Læs mere på HOFORs hjemmeside: www.hofor.dk.

Dit kryds betyder mere end en dråbe i havet!

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER