Debat

Endelig taler vi om skolernes fremtid

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Endelig taler vi om skolernes fremtid

I de seneste uger har mange forældre, medarbejdere og borgere fået øjnene op for, at kommunens skoler står over for besparelser på 3,5 millioner kroner. Det er godt, at debatten er kommet frem i lyset.

For det er præcis det, vi i lang tid har advaret imod: at besparelser på et af kommunens vigtigste velfærdsområder sker næsten uden offentlig debat og uden politisk stillingtagen.

Baggrunden er den økonomiske styringsmodel på skoleområdet, Dragør-modellen, hvor almenområdet og specialområdet er placeret i samme økonomiske kasse. Når udgifterne stiger ét sted, skal pengene findes et andet sted inden for den samme ramme. Det betyder i praksis, at stigende udgifter på specialområdet automatisk udløser besparelser på almenområdet.

Det er et vigtigt skridt, at borgmesteren, Venstre, Socialdemokratiet og SF forsvarer, at de stigende udgifter til specialområdet betales af kommunens tre skoler – ikke fordi vi er enige, men nu taler vi i det mindste om, hvad der sker på skoleområdet.

Økonomiske prioriteringer

Borgmesteren, Venstre, Socialdemokratiet og SF forsvarer skolebesparelserne med, at det er økonomisk ansvarligt. Argumentet er, at skoleområdet dermed selv finansierer sine merudgifter, så der ikke skal findes penge andre steder i kommunens økonomi.

De spørger retorisk, om de 3,5 millioner kroner så i stedet skal findes på andre velfærdsområder som for eksempel ældreområdet?

Men det er helt forfejlet at prøve at gøre det til et spørgsmål om, hvilket velfærdsområde der så skal spares på. Vi har nemlig et mindreforbrug på forvaltning og administration. 

I forbindelse med det seneste budgetforlig var målsætningen at lægge 60 millioner kroner til side i kommunekassen. Resultatet blev, at der blev lagt mange flere millioner kroner til side.

Det vidner om en kommune med en robust økonomi. Og det rejser et helt legitimt politisk spørgsmål: Er det virkelig den rigtige prioritering at udsulte skolernes økonomi, mens vi samtidig lægger markant flere penge til side end forventet?

Vi mener nej.

 Økonomisk ansvarlighed er også at investere i børnene

Selvfølgelig skal kommunen have en sund økonomi. Selvfølgelig skal vi have reserver til uforudsete udgifter. Men økonomisk ansvarlighed handler ikke kun om at spare op. Det handler også om at investere i det, der betyder mest. Og her er skolerne helt centrale.

De børn, der går i vores skoler i dag, er kommunens fremtid. Derfor bør vi være varsomme med endnu en gang at lade almenskolen betale regningen for et stigende pres på specialområdet. Begge områder er vigtige. Begge områder fortjener ordentlige rammer. Men løsningen kan ikke være, at kvaliteten i den almindelige undervisning gradvist udhules år efter år.

Vi har brug for en åben politisk diskussion om, hvordan vi finansierer de stigende udgifter på specialområdet. Vi har brug for at diskutere prioriteringerne i kommunens samlede økonomi. Og vi har brug for at gøre det i fuld offentlighed, så borgerne kan følge med og holde os politikere ansvarlige.

Derfor er det vigtigste spørgsmål nu: Hvilke visioner har De Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og SF for fremtidens skole i Dragør? Og hvordan undgår vi, at de gode intentioner bliver ædt op af Dragør-modellen?

Med venlig hilsen
Peter Læssøe m.fl.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER