Debat

Er det dig, der skal betale, når din kommune skal klimasikres?

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Er det dig, der skal betale, når din kommune skal klimasikres?

Med få dage til kommunalvalget diskuterer politikerne lige nu flittigt, hvem der skal betale for den dyre og nødvendige klimatilpasning af Danmark. Staten, kommunerne eller forsikringsselskaberne? Det er altså i alle tilfælde dig og mig som skatteydere.

Men når det bliver os borgere, der skal dække og forebygge klimaskader gennem skattebidrag eller ekstra afgifter, ignorerer politikerne to helt centrale spørgsmål: Hvem har det største ansvar for disse skader? Og hvorfor skal forurenere som TotalEnergies – der er det største olie- og gasselskab i den danske del af Nordsøen – ikke bidrage? Uden dem ville ekstreme vejrhændelser være langt sjældnere og mindre voldsomme.

Næsten to tredjedele af danskerne er enige om, at klimaforurenerne – olie-, kul- og gasselskaberne – skal bidrage til finansieringen af klimatilpasningen. Det paradoksale er, at mens klimakatastrofer pålægger samfundet regninger for milliarder, som ingen ønsker at betale, indkasserer olie- og gasindustrien samtidig astronomiske overskud på sin klimaskadelige forretning.

Det klimaforstærkede ekstreme vejr berører rigtig mange af os. 440.000 danske helårshuse er i oversvømmelsesfare. Og når forsikringsselskaber hæver priserne eller nægter dækning på grund af klimarisici, står boligejere uden beskyttelse.

Selvom mange af os tror, at vi er forsikret – enten gennem egen forsikring eller via stormflodsordningen – er det en falsk tryghed. Det er nu over to år siden, at Danmarks østvendte kyster blev ramt af en historisk stormflod, og to ud af fem boligejere er stadig efterladt med skader, som de ikke kan få dækket.

Så spørg i denne valgkamp dine lokale politikere, om de ikke synes, at det er på tide, at forurenerne bidrager til at beskytte os mod de klimaforstærkede oversvømmelser, de har været med til at skabe.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER