Bag min lidt kryptiske overskrift ligger debatten om Københavns Lufthavn. Er det et gode, eller er det et onde at være nabo til det største trafikknudepunkt i Danmark?
Lufthavnen blev etableret for hundrede år siden i år – tillykke med det! Københavns Lufthavn har altså ligget på Amager længere end min og de flestes livstid. Vores historiske lokalsamfund på det sydlige Amager opstod naturligvis længe før lufthavnen, men i min optik er lufthavnen faktisk udslagsgivende for den fantastiske natur, kultur og herlighedsværdi, vi har i dag.
Dragør har som lokalsamfund stadig et enormt potentiale for at udvikle sig i en positiv og bæredygtig retning i pagt med naturen, kulturen, lufthavnen og resten af hovedstaden – hvis vi vil det. Vi har i virkeligheden et hav af muligheder alene på grund af vores unikke beliggenhed. Nogle gange handler det blot om at se udfordringerne, der er, i et andet perspektiv, end vi plejer.
Lufthavnen, der ligger midt på Amager, er ikke umiddelbar at flytte eller begrænse i omfang, og den medfører helt sikkert nogle gener for os, der bor som nabo til denne mastodont. Det er ikke en nyhed, men lad os tage nogle af de debatter, der med god grund er oppe at vende.
Der er ingen tvivl om, at fly forurener. Og øget passagertal skaber mere forurening. Det skal der gøres noget ved – ikke bare her, men på globalt plan. Jeg synes dog, at vi i forureningsdebatten også bør nævne de øvrige kilder til luftforurening for os på Sydamager.
Vores beliggenhed gør, at vi har øget trafik – også på veje og motorvejen – til og fra Sverige, besøgende og turister, der kommer hertil. Her er elbiler jo kun en bæredygtig løsning, hvis den strøm, der produceres, er grøn. Desuden kræver elbiler ladestandere og på sigt et bedre elnet, end vi har i dag. Samtidig er det ikke alle, der har lyst, mulighed for eller råd til at have elbil.
En anden væsentlig kilde til luftforurening, som vi ikke tænker på, er de hundreder af skibe, der passerer Øresund dagligt. Deres luftforurening er enorm. Sidst, men ikke mindst, er brændeovne i tæt bebyggelse nok årsag til den største og mest sundhedsskadelige luftforurening, vi har. Vil vi forbyde brændeovne?
PFAS-forureningen, hvor lufthavnens brandvæsen gennem årtier har brugt brandbekæmpelsesmidler og udledt forurening til vores grundvand, drikkevand og vandmiljø, skal renses, så vi ikke for altid skal hente vores drikkevand uden for kommunen. Her mener jeg, at det selvfølgelig er forureneren, der skal betale disse omkostninger.
Der er støj fra en lufthavn, det ved vi. Støjen skal begrænses i det omfang, det er muligt. Her er der ingen tvivl om, at det er et område, der arbejdes med fra lufthavnens side. Det er i alles interesse.
Hvad er goderne og det bedste – også fremadrettet – ved at bo ved landets nok mest pulserende arbejdsplads og suverænt største lufthavn? Der er mange fordele, mener jeg. Økonomisk er lufthavnen og primært SAS nok den største arbejdsplads for Dragør, Tårnby og hele Amager. Når det går godt i lufthavnen, går det godt med beskæftigelsen og økonomien i vores kommuner – og omvendt.
Med lufthavnen som nabo har vi desuden sikret os mod, at vores kommune blev som Ørestaden. På grund af beliggenheden med lufthavnen som værn mod nord og støjzoner har vi meget natur og kan fastholde vores unikke kultur og historiske bydele.
Vores infrastruktur er en af mine mærkesager til kommunalvalget. Derfor ønsker jeg at skabe et nyt privat-offentligt partnerskab omkring busforbindelserne mellem Dragør og Københavns Lufthavn. Det vil være til gavn for alle i Dragør samt vores lokale erhvervsliv, turister, ansatte og passagerer, hvis vi fik en grøn, tilgængelig og gratis busforbindelse. Det kan dog kun lade sig gøre ved politisk vilje og samarbejde med de væsentligste aktører i og omkring lufthavnen.
Vi må se, hvilken vej vinden blæser, når vi den 18. november har sat vores kryds. Mit budskab er, at vi har meget at takke lufthavnen for. De udfordringer, vi har ved naboskabet, skal vi naturligvis løse sammen og i fællesskab.
Med venlig hilsen
Anne Grønlund
Uafhængig kandidat til KV25