Naboskab er oftest noget, vi kun forholder os til, når det er i top eller er gået i hårdknude.
Når vi bliver rørte og taknemlige, fordi vi altid kan låne en hækkesaks og en kop sukker. Lader børnene løbe ind og ud mellem haverne. Og har tid til en snak eller hjælp med indkøb, når en nabo går igennem en svær periode.
Og når det er helt omvendt. Når vi er i krads konflikt med naboen (som mere end hver tredje af os har været ifølge en Megafon-undersøgelse for TV2 sidste år). Når bare synet af naboen får blodet til at rulle på grund af uenighed om støj. En hæk, der er for høj eller lav. Eller et husdyr, der ikke forstår sig på naboskel.
Men den nyeste befolkningsprognose for Dragør Kommune tyder på, at vi i Dragør er nødt til at forholde os mere til naboskab. For hvis alt går, som tallene spår, er vi fire procent færre borgere herude i 2036.
Det kan umiddelbart lyde tillokkende, at vi har endnu mere luft og plads i vores skønne kommune. Men det betyder også færre mennesker til at betale skat og dermed sikre, at vi har penge nok til alt fra vejene og havnen til skolerne og de ældre (som der bliver flere af).
Hvis vi skal få flere til at flytte hertil, kræver det fokus på godt naboskab. Kommunalpolitikerne skal skabe de bedste rammer for både borgere og virksomheder. Og gribe muligheder for at bygge boliger og udvikle dem, vi har.
Men det stiller også krav til os som naboer. At vi sætter pris på hinanden og passer på hinanden. Og at vi byder nye naboer velkomne. Inspirerer flere til at flytte hertil. Fortæller, at der faktisk ikke er så langt mellem Dragør og København, som man tror, når man bor på Nørrebro og forestiller sig, at man skal passere, hvad der svarer til det halve af Jylland, for at komme ud til den hyggelige havneby. Forklarer, at vi både har unik kyst, enge og skov og masser af fritids- og foreningsliv. At vi har gode skoler, Dragørs Aktivitetshus, dejlige butikker og ikke mindst: Masser af fællesskab og ildsjæle.
Der er dog et helt særligt naboskab, som også bliver afgørende for fremtidens tilflytning. Naboskabet til lufthavnen. Som det seneste nabomøde i Hangar 145 satte en tyk streg under, er bekymringerne reelle.
Hvor meget kan og vil lufthavnen udvide? Hvad betyder det for støj og partikelforurening? Og hvor havner Dragør-borgernes livskvalitet på skalaen?
Forholdet til lufthavnen stiller krav til både de lokale politikere og folketingspolitikerne, vi har sat kryds ved. Og så sætter det vores egne naboskabsevner på prøve.
Vi skal være kritiske og stille tydelige krav. Men vi kommer ikke langt uden også at være konstruktive og lyttende. Og forholde os til fakta frem for fup og myter.
Nogenlunde ligesom vi er en god nabo for ham eller hende, der bor ved siden af (som heldigvis – uanset hvad – er sjovere og lugter og larmer mindre end lufthavnen).
KMJJ