Debat

Er fjernvarmen en død sild i Dragør?

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Er fjernvarmen en død sild i Dragør?

Efter at Venstres formand (Troels Lund Poulsen, red.) meldte ud, at han ikke længere støtter en udfasning af gas i 2035, hænger fjernvarmen i Dragør i en tynd tråd. I forvejen er opbakningen – med under 20 procent underskrevne aftaler – et tydeligt signal om, at vi ikke når den krævede tilslutning på 65 procent.

Det er rigtigt, at biogas ikke er CO2-neutral, men det er afbrænding af biomasse, som er hovedbestanddelen i fjernvarmeopvarmning, heller ikke. Tværtimod.

I dag kan elkunder se på deres regning, at cirka otte procent af deres el kommer fra atomkraft. Er det ikke hykleri at købe atomkraft fra et andet land uden selv at bidrage med den reneste form for energi ud over vind og sol?

Alle ved, at vi ikke er selvforsynende med el, når det ikke blæser, og solen ikke skinner. Og så er det ligegyldigt, om vi har en million møller eller titusinde kvadratmeter solparker.

Nej, lad os bruge de mange milliarder kroner til at udbygge dansk kerneenergi. Teknologien findes i landene omkring os. Vi bruger den allerede. Det er bare at få bearbejdet den politiske berøringsangst.

I slutningen af 1960erne var vi forrest i kernekraftudvikling med anlægget på Risø. Det er snart 60 år siden. Vi kan ikke blive ved med at sige, at det tager for lang tid at indføre atomkraft. Så kommer vi aldrig i gang.

Med venlig hilsen
Carsten Olesen
Dr. Dichs Plads 1A 2791 Dragør

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER