Det er knap fire måneder siden, vi gik til stemme-urnerne ved kommunalvalget i efteråret.
I den forbindelse havde vi her på Dragør Nyt som mål at skabe den bedst mulige dækning af valget både før, under og efter.
Hele formålet med vores lokale medie er at informere borgerne bedst og bredest muligt om alt, hvad der måtte røre sig i vores kommune – kulturelt, politisk, socialt og så videre.
Om små to uger skal vi til valgstederne igen – denne gang godt nok ved et folketingsvalg. Det er imidlertid også et valg, der har vide perspektiver for den dagligdag, vi oplever lige uden for egen hoveddør – og inden for den.
Alene i de knap fire måneder mellem de to valg har vi atter set fyringsrunder og lukninger i lokale mediehuse. Eksempelvis har Nordjyske Medier nedlagt et tocifret antal redaktionelle stillinger, og i Storkøbenhavn har Sjællandske Medier varslet lukning af en hel stribe ugeaviser med tilhørende fyringer.
Det har medført stærke reaktioner, hvor lokale koryfæer og særligt politikere har brugt stærke ord som »skandale« om lukningerne.
At det er deprimerende og dybt bekymrende for såvel demokratiet som sammenhængskraften i lokalsamfundene, at de lokale medier lider og lukker – det kan vi på Dragør Nyt kun være enige i.
Men det går begge veje. De stærke kræfter i de lokale samfund – både de private og i særdeleshed de politiske – har et medansvar for, at lokale medier kan trives og fungere som en samlende kraft i det nære. Det gælder i det nordjyske, på vestegnen – og det gælder her i Dragør.
Vi vil et stærkt lokalt medie i Dragør. Og vi vil et medie, der styrker fællesskabsfølelsen og lokalidentiteten samtidig med, at borgerne bliver orienteret i videst muligt omfang om alt det, der har betydning for deres hverdag her i Dragør.
Skal vi lykkes med det – nu og ikke mindst i fremtiden – så har det afgørende betydning for os, at vi oplever en vilje hos både lokalsamfundet og politikere, der peger i samme retning.
Når jeg taler åbent om en mulig fremtid uden Dragør Nyt, så mødes jeg ofte med noget nær bestyrtelse og vantro. Det tager jeg som en tillidserklæring, og vi er på redaktionen dybt taknemmelige for den varme og positive stemning, vi oplever omkring vores avis.
Men Dragør er – på nogle punkter – ikke anderledes end resten af verden. Tingene skal hænge sammen – også økonomisk. Så hvis du, kære læser, er glad for at have en levende lokalavis – så vær vores ambassadør ude i lokalsamfundet, i butikkerne, over for politikerne – det vil vi sætte stor pris på.
Det kan være den forskel, der gør, at Dragør Nyt også er her i morgen og dagen efter.
HAS