Debat

Farvel til fjernvarmeprojektet

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Farvel til fjernvarmeprojektet
Den 10. juni var der blot 22,2% tilmeldte, som ønskede fjernvarme i Dragør. Foto: Kenneth Olsen.

Den intensive kampagne »Nu eller aldrig – tag stilling til fjernvarme« har kørt fra midten af januar frem til slutningen af juni måned i år. 

Efter fem en halv måned har Dragør Kommune dog ikke opnået det tilstræbte resultat, selvom lokalpolitikerne har taget alle tænkelige og utænkelige midler i brug, herunder anvendelsen af politiske fodsoldater på de sociale medier. 

I maj måned, nærmere bestemt den 26. maj, gik Dragør Fjernvarme A/S og Dragør Kommune ud i offentligheden med en særdeles kreativ historie om, at der nu var 33 procent underskrevne kontrakter – og derefter den 10. juni viste det sig, at der reelt var tale om 22,2 procent underskrevne kontrakter. Man klør sig i nakken. 

Målet helliger åbenbart midlet, når omfangsrige anlægsprojekter skal presses igennem i Dragør. 

Fejlslagen kampagne 

Få uger før den forlængede tilmeldingsfrist var der altså kun 22,2 procent tilmeldte, hvoraf Dragør Kommunes eget varmebehov til kommunale bygninger udgjorde 8,8 procent. 

Kampagnemålsætningen var minimum 65 procent, og dermed så det sort ud for det såkaldte »grønne« fjernvarmeprojekt i Dragør – der vel at mærke slet ikke er så grønt, som politikerne hævder. 

Endnu værre blev det, da der ifølge kommunen pludselig var fremkommet »nye meldinger fra selskabet Dragør Fjernvarme A/S, som kunne rejse tvivl om de økonomiske forudsætninger for projektet«. 

Panik før lukketid 

Tvivlen om den økonomiske bæredygtighed resulterede i, at Dragør Kommune i 11. time bestilte revisionsvirksomheden PwC til at foretage undersøgelser af fjernvarmeprojektets økonomi med juridisk bistand fra advokatfirmaet Horten. 

Da rapporten fra revisionsfirmaet PwC landede på Dragør Rådhus i uge 25, afholdt Klima-, By- og Erhvervsudvalget og derefter Økonomiudvalget et lukket møde den 19. juni, hvor det enkeltstående dagsordenpunkt »Beslutning – Videre forløb for fjernvarmeprojekt« blev sagsbehandlet uden for offentlighedens søgelys. 

Der har desværre flere gange været panik før lukketid, hvilket har medført febrilske beslutninger og handlinger, som ikke er synderligt gavnlige for debatten og vores lille lokalsamfund.   

Rod i økonomien 

Nogle timer inden sankthansaften, den 23. juni, udsender Dragør Kommunes administration og borgmesteren en pressemeddelelse om, at de bliver nødt til at lukke fjernvarmeprojektet ned. 

For det første er kommunen milevidt fra de 65 procent af varmebehovet, der skal være dækket af bindende tilmeldinger, for at fjernvarmeprojektet kan realiseres i Dragør – den 23. juni var der ifølge Dragør Fjernvarme blot 23,3 procent tilmeldte med underskrevne og bindende kontrakter. 

For det andet viser revisionsfirmaet PwC’s undersøgelse af fjernvarmeprojektets økonomiske grundlag, at Dragør Fjernvarme A/S er underfinansieret med cirka 25–50 procent, hvilket ifølge Dragør Kommune betyder, at varmeprisen burde være 25–50 procent højere end beregnet. 

Under et møde i byrådssalen den 26. juni stopper kommunalbestyrelsen formelt projektet med beslutningen om, »at det meddeles Dragør Fjernvarme, at Dragør Kommune ikke viderefører det aktuelle fjernvarmeprojekt.« 

Projektet er kaput 

Politikerne har nu langt om længe måttet erkende, at deres fjernvarmeprojekt ikke får luft under vingerne.  

Den kaotiske politiske styring burde for længst være sat i bero, men der er som sædvanlig ikke blevet lyttet til borgernes velmenende spørgsmål og undren over projektets beskaffenhed. 

Tænk sig, hvad der ville være sket, hvis kommunen havde realiseret projektet?  

Det er både heldigt og glædeligt, at borgerne ikke ukritisk har fulgt politikerne og Dragør Fjernvarme som lemminger ud over kanten og ned i den dybe økonomiske afgrund. 

Betaling ved kasse 1 

Vi står nu tilbage med en regning på et tocifret millionbeløb, der skal betales af Dragør Kommune, det vil altså sige skatteyderne, også selvom projektet ikke bliver til noget. 

I kølvandet på nedlukningen af projektet retter størstedelen af lokalpolitikerne deres kritik og pegefingre mod alle andre end dem selv, hvilket vi har set så mange gange før, men kønt er det ikke. 

Måske er det på tide at stille sig foran spejlet og overveje, om det er den rigtige måde, man har ført kampagne på. 

Med venlig hilsen
Kenneth Olsen
Borger i Dragør Kommune

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER